Вирішення соціальних проблем внутрішньо переміщених осіб не втрачає своєї гостроти
Однак, визнають у Міністерстві, питання це і досі не втратило гостроти і актуальності. За останніми даними управлінь соцзахисту населення, кількість вимушених переселенців становить 1 млн 584 тис. осіб або майже 1,3 млн сімей. Найбільша кількість внутрішньо переміщених осіб зосереджена в Донецькій області – 528 тис., Луганській – 289,7 тис., Харківській – 196,7 тис., м. Києві – 167 тисяч. Серед загальної кількості внутрішньо переміщених осіб - 806,6 тис. пенсіонерів, 57,6 тис. осіб з інвалідністю, 241 тис. дітей.
Нині ж спостерігається тенденція до зменшення кількості внутрішньо переміщених осіб, які перебувають на обліку в структурних підрозділах з питань соцзахисту населення, Так з липня минулого року загальна кількість ВПО зменшилася більше ніж на 200 тис. осіб. Це пов’язано як з поверненням людей на місця свого постійного проживання, внаслідок чого вони втрачають статус ВПО, так і з роботою, яка проводиться управліннями соцзахисту населення щодо упорядкування обліку ВПО, прийняття органами на місцях рішень щодо скасування довідок за наявності підстав, визначених статтею 12 Закону “Про забезпечення прав і свобод ВПО”.
Так, за результатами вжитих заходів лише по Донецькій області протягом липня 2016 - квітня 2017 р. знято з обліку понад 190 тис. осіб.
З метою забезпечення належного обліку внутрішньо переміщених осіб створено та впроваджено в дослідну експлуатацію Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб.
Це має позитивні наслідки для впорядкування обліку ВПО, зокрема, дозволяє виявляти двійників ще на стадії реєстрації, повідомляти управління за попереднім місцем реєстрації щодо знаття з обліку внутрішньо переміщеної особи, яка переїхала на нове місце проживання.
Водночас в питаннях обліку ВПО виникає багато проблемних питань. Так, нечітко визначені в законодавчому полі окремі норми призводять до неоднозначного їх тлумачення з боку органів на місцях та внутрішньо переміщених осіб. Зокрема, саме визначення поняття внутрішньо переміщена особа дозволяє досить широко його трактувати і претендувати на отримання статусу та грошової допомоги не тільки людям, які виїхали з непідконтрольної території, а фактично зі всієї Луганської та Донецької областей.
Разом з тим людям, житло яких зруйноване через бойові дії на Сході, але які залишилися проживати в тому ж населеному пункті, а таких людей десятки, зокрема у Слов’янську, Красногорівці та інших населених пунктах на лінії зіткнення, не надають статус ВПО, і вони відповідно не отримують допомогу від держави. Мінсоцполітики висловило свою позицію, що люди, які втратили житло внаслідок проведення АТО, що підтверджується відповідними актами технічного стану, мають право на отримання довідки. Пропонується внести відповідні зміни до постанови № 505, де будуть чітко прописані ці норми (проект постанови подано на розгляд Уряду).
При цьому Урядом вже прийнято розроблені Мінсоцполітики акти щодо спрощення обліку внутрішньо переміщених осіб, зокрема, учнів, студентів, людей, які переміщуються в межах одного району, села, селища. У Міністерстві прагнуть зробити механізм соцвиплат максимально зручним, зокрема, для людей з інвалідністю та які потребують сторонньої допомоги щодо доставки пенсій додому.
На сьогодні робота щодо призначення (відновлення) соціальних виплат проводиться у поточному режимі, з новими зверненнями, які надходять щодо призначення (поновлення) соціальних виплат.
На даний час перевірено понад 97,6% заяв, що надійшли від внутрішньо переміщених осіб щодо призначення (відновлення) соціальних виплат (із 902 тис. заяв проведено понад 880 тис. перевірок відомостей про фактичне місце проживання внутрішньо переміщеної особи та складено акти обстеження матеріально-побутових умов сім’ї).
Комісіями з питань призначення (відновлення) соціальних виплат прийнято рішення щодо поновлення або відмови у поновленні виплат 869 тис. внутрішньо переміщеним особам, або 96,3% кількості внутрішньо переміщених осіб, які звернулися за поновленням соцвиплат.
На даний час управліннями також проводяться додаткові перевірки за списками СБУ, до яких включено майже 200 тис. осіб, а також списками Ощадбанку щодо внутрішньо переміщених осіб, які не пройшли ідентифікацію.
При цьому здійснені перевірки свідчать про факти, шо кожний четвертий із перевірених, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи, фактично не проживає на підконтрольній українській владі території за вказаним місцем проживання.
Ще одним важливий напрям роботи - організація надання внутрішньо переміщеним особам щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі оплату житлово-комунальних послуг.
У 2017 році в порівнянні з минулим роком спостерігається тенденція до зменшення кількості отримувачів щомісячної адресної допомоги, що пов’язано не тільки з загальним зменшенням кількості облікованих ВПО, а в тому числі і з процедурами верифікації, зокрема виявлення осіб, які мають у власності житло на підконтрольній території, депозити в банках на суму, що перевищує 10 прожиткових мінімумів, що відповідно до діючого законодавства не дозволяє їм отримувати щомісячну адресну допомогу.
Середньомісячна кількість сімей, які отримували щомісячну адресну грошову допомогу на покриття витрат на проживання за 4 місяці 2017 року становить 173,6 тис. (за аналогічний період 2016 року – 220 тис. сімей), фінансування виплат у січні – квітні 2017 року становить 1 012,2 млн грн, що на 165,1 млн грн менше, ніж за 4 місяці 2016 року. Водночас у 2017 році зросла середня сума виплати на сім ю і становить 1 457 грн, у той час як за цей період минулого року – 1 338 грн.
Питання внутрішньо переміщених осіб були і залишаються дуже складними і багато з них потребують прийняття відповідних рішень, пошуку нових механізмів. Зокрема, необхідно рухатися в напряму розширення інформаційної взаємодії з іншими органами, обміну базами даних, щоб максимально спростити порядок контролю, але забезпечивши його належну ефективність.
Всі Внутрішньо переміщені особи