ІНФОРМАЦІЯ про оприлюднення звітів щодо надання консультаційних послуг ,,Розробка і впровадження регіонального плану стосовно збільшення обсягів надання послуг з догляду на сімейній основі (реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області)”
01/01/2025
На виконання Національної стратегії реформування системи інституційного догляду і виховання дітей на 2017–2026 роки на замовлення Мінсоцполітики за підтримки Світового банку реалізується пілотний проект у Тернопільській області, метою якого є удосконалення системи соціальної допомоги, зокрема, зміцнення потенціалу місцевих органів виконавчої влади щодо реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей, подальшого розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, соціальних послуг для дітей і сімей з дітьми у територіальних громадах за місцем їх проживання, та підвищення потенціалу спеціалістів Тернопільської області у процесі реформування.
Впродовж реалізації проекту були напрацьовані важливі методики і механізми підготовки і проведення реформування системи інституційного догляду і виховання дітей в Тернопільській області, розробки планів трансформації закладів інституційного догляду, оцінки потреб дітей і їх сімейного середовища, реінтеграції дітей у сім’ю, розвитку послуг у територіальних громадах, які упереджуватимуть потрапляння дітей до закладів на цілодобове перебування. Усі напрацювання в рамках Проекту в Тернопільській області відображені у 9 відповідних звітах.
Звіт № 1 містить
- огляд ситуації щодо реформування системи інституційного догляду і виховання дітей, у т. ч. у міжнародному контексті:
- особливості деінституціалізації в умовах децентралізації;
- аналіз ситуації в Тернопільській області (щодо мережі закладів інституційного догляду і виховання дітей, складу вихованців, динаміки та причин їх влаштування до закладів, наявності соціальних та реабілітаційних послуг, проблем реінтеграції дітей з закладів інституційного догляду та виховання тощо);
- аналіз ризиків та припущень.
У Звіті № 2 відображено
- результати комплексного дослідження стану системи надання соціальних послуг для вразливих сімей з дітьми, у тому числі мережі альтернативних сімейних форм виховання та реабілітаційних послуг (Оцінка наявної пропозиції);
- основні потреби територіальних громад у додаткових соціальних, реабілітаційних послугах для дітей та сімей з дітьми;
- стратегію проведення інформаційно-просвітницької кампанії, спрямованої на пропагування важливості для дитини сім’ї, розвитку сімейних форм виховання;
- індикатори результативності реформування інтернатних закладів та механізми збору й обробки необхідної для цього інформації.
У Звіті 3 міститься
- порядок моніторингу та оцінки сімей, чиї діти перебувають цілодобово в інституціях;
- інформація про формування і початок роботи міждисциплінарних команд з реформування обласного спеціалізованого будинку дитини та обласного дитячого будинку для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- дорожня карта (пропозиції) першочергових заходів із попередження направлення дітей до інтернатних закладів;
- короткий огляд нормативно-правових актів, що регламентують порядок влаштування дітей в заклади інституційного догляду та виховання.
У Звіті 4 представлено
- План трансформації Тернопільського обласного спеціалізованого будинку дитини Тернопільської обласної ради;
- План трансформації Збаразької санаторної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів Тернопільської обласної ради.
Звіт № 5 містить
- ряд ефективних механізмів організації роботи в онлайн режимі і період карантину, пов’язаного з пандемією COVID–19, зокрема: щодо проведення засідань міждисциплінарних команд, робочих груп із розгляду індивідуальних планів реінтеграції дітей, які повертаються в громаду; проведення засідань міждисциплінарних комісій з розробки планів трансформації закладів; вебінарів та онлайн консультацій з актуальних питань захисту дітей та здійснення соціальної роботи із вразливими сім’ями з дітьми в громадах;
- комплексну оцінку та модель трансформації обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку;
- план заходів з трансформації та обґрунтування розрахунку вартості його реалізації;
- загальні вимоги щодо облаштування приміщень в центрі соціальної підтримки дітей та сімей;
- пропоновані рамкові категорії для відбору персоналу в центр соціальної підтримки дітей та сімей.
Звіт № 6 містить
- заходи, здійснені Консультантом з проведення комплексної оцінки та розробки планів реформування інституційних закладів для дітей;
- заходи з підвищення професійної компетентності учасників процесу ДІ;
- методологія навчання із застосуванням принципу сталого розвитку потенціалу. Визначено етапи навчання суб’єктів ДІ, подано характеристику кожного етапу. Розкрито загальні особливості навчання персоналу інтернатних закладів, залучених до Проекту;
- висвітлення процесу та результатів навчання спеціалістів місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, у тому числі територіальних громад з питань організації надання соціальних послуг, здійснення заходів із забезпечення прав дітей, підтримки вразливих сімей з дітьми.
У Звіті № 7 представлені заходи Консультанта
- з управління змінами в процесі впровадження Регіонального плану трансформації системи інституційного догляду;
- щодо супроводу затверджених Тернопільською обласною радою планів трансформації;
- з розвитку послуг для сімей з дітьми з метою мінімізації ризиків інституалізації дітей;
- інформаційно-просвітницькі заходи,
а також
- Методичні рекомендації з проведення аналізу і планування трансформації інтернатного закладу;
- Інструкція щодо порядку здійснення оцінки сімейної ситуації дітей, які перебувають цілодобово в інтернатних закладах Тернопільської області, та наявності послуг за місцем проживання їхніх батьків;
- Інструментарій оцінки потреб дитини, яка виховується в інтернатному закладі, та її сімейної ситуації;
- Порядок зарахування дітей на цілодобове перебування та їх відрахування у комунальних закладах Тернопільської обласної ради, які здійснюють інституційний догляд і виховання дітей
Заключний звіт містить досягнуті результати у відповідності до завдань, визначених технічним завданням, винесені уроки та рекомендації.
Для тих, хто проводить реформу закладів інституційного догляду і виховання дітей із звітів Консультанта, який реалізує проект у Тернопільській області, можна почерпнути багато потрібної і корисної інформації.
Теги: