Органам соціального захисту населення
Для єдиного методологічного підходу до розроблення положень про структурні підрозділи з питань соціального захисту населення в місцевих адміністраціях та виконання повноважень щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей органами місцевого самоврядування, Мінсоцполітики затвердило методичні рекомендації наказом від 31.07.2023 № 263-Н.
Із метою визначення порядку оформлення та ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних (військових) адміністрацій, виконавчих органах міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад , центрах нарахування та здійснення соціальних виплат, а також визначення порядку взаємодії цих органів з виконавчими органами сільських, селищних, міських рад територіальних громад і центрами надання адміністративних послуг, наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19 вересня 2006 року № 345 затверджено Інструкцію щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги.
Державний контроль під час надання державної підтримки
Із метою забезпечення цільового використання бюджетних коштів, передбачених для надання державної підтримки (різні види державної допомоги, пільги, житлові субсидії та інші виплати, що здійснюються за рахунок коштів Держбюджету), Національна соціальна сервісна служба України (Нацсоцслужба) як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог законодавства, що регулюють порядок надання такої підтримки.
Нацсоцслужба та її територіальні органи (24 головні управління) виконують контрольні функції щодо дотримання вимог законодавства у сфері надання соціальної підтримки.
Положення про Національну соціальну сервісну службу України
Серед основних завдань Нацсоцслужби:
- державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки;
- координація діяльності структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій та виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо організації надання соціальної підтримки.
- методичний супровід діяльності структурних підрозділів з питань соціального захисту населення щодо правильності надання соціальної підтримки.
Для виконання завдань щодо здійснення державного нагляду (контролю) Насоцслужба, зокрема:
- проводить перевірки дотримання ОСЗН, органами Пенсійного фонду України вимог законодавства щодо надання державних допомог, житлових субсидій, пільг на оплату житлово-комунальних послуг, та забезпечення однакового його застосування;
- здійснює держконтроль за використанням коштів державного бюджету, виділених на соціальну підтримку;
- використовує результати верифікація інформації щодо достовірності даних, поданих для отримання соціальної допомоги, та правильності нарахування допомоги.
Порядок здійснення державного контролю
Порядок проведення перевірок під час надання соціальної підтримки визначено постановою Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 року № 1035 (зі змінами).
Порядок регламентує процедуру проведення планових та позапланових перевірок, оформлення їх результатів, а також права та обов'язки уповноважених осіб Нацсоцслужби та її територіальних органів.
Державний контроль та моніторинг здійснюється у формі планових та позапланових перевірок. Водночас запровадження невиїзних перевірок, розширення підстав для проведення позапланових перевірок, а також механізм продовження строків перевірок є частиною заходів, спрямованих на підвищення ефективності контролю.
Результати перевірок оформляються актом перевірки, в якому зазначається, зокрема, інформація про факти порушень вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, а також рекомендації щодо їх усунення із зазначенням строків.
На виконання норм Порядку для кожного головного управління Нацсоцслужби затверджується щорічний план, відповідно до якого здійснюються перевірки.
Щодо участі у транскордонних програмах ЄС
Стратегія ЄС для Дунайського регіону (ЄСДР) спрямована на забезпечення інфраструктурного, екологічного, соціально-економічного та інституційного розвитку регіону. Стратегією передбачено співпрацю у межах 11 пріоритетних напрямів, для реалізації яких створено 12 керівних груп.
Міністерство соціальної політики України, Міністерство освіти і науки України, та Міністерство економіки України є уповноваженими представниками від України у Пріоритетному напрямі 9 ЄСДР «Інвестиції в людей і навички», що охоплює питання підвищення рівня зайнятості, розвиток інклюзивного ринку праці та створення ефективних освітніх систем.
Важливим елементом реалізації ЄСДР є впровадження проєктів відповідно до пріоритетів Стратегії у різних регіонах. Зокрема, Дунайська транснаціональна програма на 2021–2027 роки стала доступною для всієї України з 2022 року. Раніше участь у відборі могли брати тільки заявники з окремих областей — тепер місцеві органи влади, міжнародні та неприбуткові організації з усіх регіонів України подають заявки на фінансування.