Міністерство соціальної політики України (далі – Міністерство), як центральний орган виконавчої влади, що відповідає за формування та реалізацію державної соціальної політики, здійснює заходи щодо оперативного реагування на соціальні потреби суспільства.
Міністерство діє відповідно до Конституції України, законів України та на підставі Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 423.
Робота зі зверненнями громадян у Міністерстві спрямована на забезпечення конституційного права громадян на звернення, створення належних умов для реалізації цього права відповідно до вимог Закону України „Про звернення громадян” (далі – Закон), Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 „Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування”.
Міністерством постійно здійснюються заходи щодо інформування населення про зміст впроваджуваних в Україні соціально-економічних реформ під час проведення прямих телефонних ліній, прес-конференцій, брифінгів, виступів керівництва Міністерства на радіо і телебаченні, розміщення у засобах масової інформації інтерв’ю, публікацій та інших роз’яснювальних матеріалів.
На офіційному вебсайті Міністерства розміщуються актуальні матеріали щодо організації роботи зі зверненнями громадян у центральному апараті Мінсоцполітики. Зокрема, оприлюднена інформація про роботу зі зверненнями громадян, форми та порядок подання запитів на інформацію, розпорядником якої є Міністерство соціальної політики України, контактна інформація щодо посадових осіб центрального апарату Міністерства.
Робота зі зверненнями громадян у Міністерстві здійснюється відповідно до Інструкції з діловодства за зверненнями громадян і запитами на інформацію у Міністерстві соціальної політики України, затвердженої наказом Мінсоцполітики від 15.03.2012 № 139, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23.03.2012 за № 438/20751 (далі – Інструкція).
Відповідно до пункту 2.4 Інструкції реєстрація звернень громадян у Міністерстві проводиться за допомогою Системи електронного документообігу, що забезпечує формування реєстраційних даних звернень громадян і запитів на інформацію та відповідних супровідних документів.
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 05.03.2018 № 8815/1/1-18 надіслана звітна інформація про роботу зі зверненнями громадян у І, ІІ, ІІІ, ІV кварталах 2024 року та за 2024 рік (листи Мінсоцполітики від 03.04.2024 № 7671/0/2-24/31, від 03.07.2024 № 15970/0/2-24/31, від 03.10.2024 № 22828/0/2-24/31, від 06.01.2025 № 169/0/2-25/31).
У 2024 році у центральному апараті Міністерства зареєстровано 24272 звернення громадян, у тому числі 384 колективних. Із зазначеної кількості звернень за формою надходження:
▪ 13754 – електронною поштою (56,7% від загальної їх кількості);
▪ 5223 (21,5%) через органи влади, з них 3150 від Кабінету Міністрів України;
▪ 2609 (10,7%) від інших органів (установ, організацій), у тому числі 2539 звернень від Державної установи „Урядовий контрактний центр”;
▪ 2013 (8,3%) – поштою;
▪ 673 (2,8%) від громадян на особистому прийомі.
Найбільшу кількість звернень зареєстровано від жителів м. Києва (12,7%), Харківської (8,6%), Житомирської (8,4%) Дніпропетровської (6,7%), Київської (4,8%) та Запорізької (4,4%) областей.
У порівнянні з 2023 роком спостерігається збільшення кількості звернень громадян до Мінсоцполітики на 9,5%.
Громадяни порушували у зверненнях наступні питання:
соціальний захист внутрішньо переміщених осіб – 6775 (27,9% від загальної кількості звернень);
пенсійне забезпечення – 5090 (21,0%);
соціальний захист сімей з дітьми – 1701 (7,0%);
скарги на дії посадових осіб – 1570 (6,5%);
соціальний захист осіб з інвалідністю – 1421 (5,9%);
соціальний захист незахищених верст населення під час війни, у тому числі грошова допомога від міжнародних організацій, одноразова грошова допомога за програмами „Зимова підтримка” та „Тепла зима” – 1181 (4,9%);
пільги та компенсації – 1152 (4,7%);
субсидії – 733 (3,0%);
пропозиції щодо внесення змін до законодавства – 670 (2,8%);
усиновлення, захист прав дитини – 437 (1,8%);
діяльність закладів підтримки та догляду – 285 (1,2%);
надання матеріальної допомоги – 236 (1,0%);
протидія торгівлі людьми – 202 (0,8%);
санаторно-курортне лікування, оздоровлення дітей – 187 (0,8%);
індексація доходів, прожитковий мінімум – 164 (0,7%);
соціальний захист потерпілих на виробництві, оплата листків непрацездатності – 161 (0,7%);
соціальний захист постраждалих від Чорнобильської катастрофи – 156 (0,6%);
житлове питання – 113 (0,5%);
надання гуманітарної допомоги – 108 (0,4%);
організація прийому громадян – 71 (0,3%);
соціальний захист демобілізованих військовослужбовців – 50 (0,2%);
запобігання, протидія домашньому насильству –17 (0,1%);
інші питання – 334 (1,4 %).
У 2024 році відсоток повторних звернень складає 11,6 % від загальної кількості звернень громадян. Найчастіше причиною повторних звернень у заявників є виникнення додаткових питань щодо отриманих відповідей. Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м. Києва, Харківської, Дніпропетровської, Київської та Запорізької областей.
Повторно громадяни звертались здебільшого з питань виплати допомоги внутрішньо переміщеним особам, пенсійного забезпечення, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, грошової допомоги від міжнародних організацій, субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.
В частині, що стосується результатів розгляду звернень, слід зазначити, що станом на 10 січня 2025 року структурними підрозділами Міністерства надані відповідні роз’яснення та необхідна інформація на 15001 звернення, надіслано за належністю відповідно до статті 7 Закону – 7641 звернення, не підлягало розгляду відповідно до статті 8 Закону – 45 звернень, повернуто авторові відповідно до статей 5 і 7 Закону – 1194 звернення, знаходяться у стадії розгляду – 391 звернення.
Питання організації розгляду звернень громадян, як один із ключових елементів налагодження діалогу влади та суспільства, і надалі перебуватиме на постійному контролі керівництва Мінсоцполітики.
ПИТАННЯ, що порушували громадяни у зверненнях до Мінсоцполітики у 2024 році