Як отримати виплати
Як отримати пенсії на окупованій та щойно звільненій території України
Громадянам України, які проживають на тимчасово окупованих територіях України проводжує здійснюватися виплата пенсій, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю і державної соціальної допомоги на догляд , в тому числі, шляхом зарахування на платіжні банківські картки.
За вибором людини пенсію або грошову допомогу виплачують АТ „Укрпоштаˮ або уповноважені банки.
Якщо людина отримувала пенсію або грошову допомогу через поточний рахунок в уповноваженому банку, пенсія або грошова допомога продовжує зараховуватися на цей рахунок.
У випадках, коли АТ „Укрпошта” за погодженням з обласною військовою адміністрацією поінформувала Пенсійний фонд України про населені пункти, в яких відсутні технічні можливості здійснювати виплату і доставку пенсій, пенсії одержувачам із таких регіонів перераховуються на поточні рахунки, відкриті в АТ „Ощадбанк” за зверненням органів Пенсійного фонду України. Свої кошти протягом півроку люди можуть забрати у будь-якому відділенні АТ „Ощадбанк”, підписавши договір банківського рахунку. За бажанням можливо написати заяву і отримати свої виплати через будь-який інший уповноважений банк або через інше працююче відділення АТ „Укрпоштаˮ.
Якщо в АТ „Укрпошта” з’являється технічна можливість відновити роботу, тоді АТ „Ощадбанк” повертає перераховані кошти особам, які раніше отримували через АТ „Укрпоштаˮ, і виплату пенсії отримувачу здійснюватиме АТ „Укрпоштаˮ, за місцем проживання.
Разом з тим, на період дії введення воєнного стану, на деокупованих територіях та на територіях де ведуться бойові дії, особа може подати заяву про зміну способу виплати пенсії або грошової допомоги - або через уповноважений банк, або через АТ „Укрпоштаˮ.
Заява про зміну способу виплати пенсії або грошової допомоги одержувачам, які проживають в деокупованих громадах, або в тих, які перебувають в районі бойових дій, може подаватися до органу Пенсійного фонду України або органу соціального захисту населення через сільського, селищного, міського голову, старосту, начальника військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів).
Зарахованими коштами на поточний рахунок в уповноваженому банку, людина може розпоряджатися дистанційно – сплачувати за послуги / товари через інтернет, розраховуватися карткою в магазинах, де вони працюють, або якщо матиме доступ до банкоматів – отримати там свої кошти.
Інформація про способи отримання готівки отримувачами пенсії
або грошової допомоги коли ще не відновлена роботи банківських
Вже сьогодні в деокупованих населених пунктах для осіб, які не мають можливості зняти готівку з банківських карток у банкоматах або відділеннях банку є наступні варіанти:
Зняти готівку (за умови її наявності) з картки прямо на касі супермаркету, аптеки, АЗС під час оплати покупки. Така послуга доступна в торгівельних мережах (наприклад, „АТБˮ, „Varusˮ, „Фораˮ, „Сім23ˮ, „Сільпоˮ, „Аврораˮ, АЗК „ОККОˮ, „WOGˮ та багато інших (інформацію необхідно уточнювати безпосередньо на касах).
Щоб отримати готівку на касі торгової точки, необхідно оплатити товар банківською картою та повідомити касира про бажання зняти готівку. Підтвердження такої операції на касі супроводжується введенням PIN-коду банківської картки користувача.
Скористатися сервісами АТ „Укрпошта”:
- Перерахування коштів з картки для отримання готівки у відділенні Укрпошти або з доставкою за адресою проживання за допомогою послуги „З картки додомуˮ.
При виборі послуги з картки додому, листоноша принесе переказ за вказаною адресою та передасть безпосередньо в руки отримувача протягом 2- х робочих днів. Для отримання переказу отримувачу необхідно лише пред’явити листоноші власний паспорт
- Зняття коштів через POS-термінали у відділеннях АТ „Укрпошти”:
- ·держателі платіжних карток, зокрема платіжних засобів з підтримкою технології NFC (годинник, кільце, смартфон) VISA, Mastercard та ПРОСТІР мають можливість отримувати готівкові кошти у поштових відділеннях Укрпошти через POS-термінали АТ „Укрпоштаˮ;
- за одну операцію можна зняти від 50 до 15 000 гривень;
- комісія Укрпошти за видачу коштів через власні POS-термінали - 2% (окрім працівників АТ „Укрпоштаˮ).
щоб підтвердити операцію зняття готівки, потрібно ввести PIN-код.
Водночас повідомляємо, що Мінсоцполітики разом з АТ КБ „ПриватБанкˮ узгоджено інструкцію щодо віддаленого відкриття рахунка та зміни способу отримання пенсії через вебпортал Пенсійного фонду України для одержувачів, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях.
Зазначена інструкція розміщена на вебпорталі Мінсоцполітики (https://www.msp.gov.ua/news/22168.html).
Дії у разі втрати картки:
звернутися на гарячу лінію банку щодо її блокування;
звернутися до найближчого відділення уповноваженого банку для її поновлення – переважно банки можуть відновити картку одразу в день звернення;
при зверненні на гарячу лінію банку дізнатись шляхи її відновлення – деякі банки надають послугу відновлення і доставки картки додому;
в більшості банків є можливість перевипустити картку без візиту до відділення через електронний кабінет клієнта на офіційному вебсайті або в мобільному додатку банку – випускається електронна картка, якою можна користуватись для безготівкових розрахунків.
Як отримати соціальні виплати на окупованій та щойно звільненій території України
Незважаючи на військову агресію Російської Федерації проти України та продовження проведення активних бойових дій на території України, Мінсоцполітики вживає всіх можливих заходів для забезпечення фінансування видатків на соціальні виплати у повному обсязі.
До введення воєнного стану в Україні соціальна державна допомога нараховувалася органами соціального захисту населення та виплачувалися за вибором отримувача виплат через відділення АТ „Укрпошта” за місцем проживання або шляхом перерахування коштів на його особовий рахунок, відкритий в установі уповноваженого банку.
В умовах воєнного стану органи соціального захисту, які функціонують, продовжують застосовувати вищезазначений порядок.
Необхідно зазначити, що Мінсоцполітики протягом січня – вересня поточного року спрямовано кошти структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних та Київській міській державним адміністраціям для здійснення соціальних виплат за відповідний період згідно поданих ними заявок щодо потреби в бюджетних коштах за бюджетною програмою 2501030 „Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення”.
Разом з тим, нарахування та виплата грошових допомог на період дії воєнного стану на території адміністративно-територіальних одиниць, де органи соціального захисту населення не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 215 „Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану” (зі змінами).
Спеціальний механізм, встановлений у зазначеній постанові, передбачає централізоване фінансування виплат Міністерством соціальної політики через АТ „Ощадбанк” на підставі наявних в базах даних державного підприємства „Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики” (далі − ДП ,,ІОЦ Мінсоцполітики”).
ДП ,,ІОЦ Мінсоцполітики” формує реєстри одержувачів:
- через уповноважені банки ‒ для перерахування АТ „Ощадбанк” коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача;
- через відділення АТ „Укрпошта” за місцем фактичного проживання ‒ для здійснення АТ „Ощадбанк” грошових переказів через міжнародну платіжну систему ,,MY TRANSFER”.
У разі коли протягом 60 календарних днів, а починаючи з виплат за травень 2022 року – протягом 30 календарних днів, з дати зарахування переказів АТ ,,Ощадбанк” одержувачі державної соціальної допомоги не звернулися за отриманням грошових переказів, відповідні кошти повертаються до АТ ,,Ощадбанк” для їх повернення Міністерству соціальної політики.
Кошти, які повернуться від АТ ,,Ощадбанк” Міністерству соціальної політики у зв’язку з неотриманням грошових переказів одержувачами, будуть спрямовані АТ КБ ,,ПриватБанк” разом з відповідними електронними реєстрами для зарахування їх на банківські рахунки одержувачів, відкриті в цьому банку. Якщо в одержувача немає відкритого рахунка в АТ КБ ,,ПриватБанк”, кошти виплачуватимуться одержувачам після укладення ними договору про відкриття банківського рахунка з банком шляхом їх зарахування на такий рахунок. Плата за оброблення електронних реєстрів та зарахування коштів на банківські рахунки одержувачів не справляється.
Не зараховані одержувачам протягом 30 календарних днів з дати надходження на рахунок АТ КБ ,,ПриватБанк” кошти повертатимуться АТ КБ ,,ПриватБанк” Мінсоцполітики разом з реєстрами осіб, яким не проведено виплату.
Після відновлення роботи органів соціального захисту населення буде повернуто попередню процедуру нарахування та проведення фінансування виплати державних допомог.
Водночас інформуємо, що Міністерством були направлені кошти АТ „Ощадбанк” та АТ КБ ,,ПриватБанк” для здійснення соціальних виплат за період березень-серпень поточного року.
Однак бувають випадки невчасного отримання одержувачами соціальних виплат. Це пов’язано із тим, що органи Державної казначейської служби здійснюють платежі з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку та пріоритетності здійснення видатків, зокрема, у першу чергу видатки спрямовуються на національну безпеку та оборону держави.
Додатково інформуємо, що з метою забезпечення вчасного надання громадянам соціальної допомоги наразі проводиться робота щодо передачі функцій з нарахування і виплати всіх її видів, на першому етапі - житлових субсидій, від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України, які працюють за екстериторіальним принципом та здійснюють централізоване фінансування виплат. Зазначене дозволить звертатися з питань надання допомоги до будь якого сервісного центру Пенсійного фонду України незалежно від місця проживання і сприятиме оптимізації часу проходження коштів до отримувача допомоги.
Окремі органи соціального захисту населення не мають можливості провести нарахування державної соціальної допомоги, пільг на оплату житлово-комунальних послуг та житлових субсидій, підготовку відповідних виплатних документів та фінансування. Тому, з метою забезпечення виплати соціальних допомог, пільг та житлової субсидії у зазначених випадках, застосовується централізований механізм нарахування та виплати державної допомоги через Мінсоцполітики на підставі наявних відомостей в базах даних (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 215 „Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану” (зі змінами).
Також з початком введення воєнного стану автоматично без звернення громадян продовжено виплату раніше призначених соціальних допомог та пільг (постанова Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 214 „Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану”).