Наказ Міністерства соціальної політики України
Про затвердження рішення колегії Міністерства соціальної політики України від 12 лютого 2021 року „Про основні результати у соціальній сфері у 2020 році та основні завдання Міністерства соціальної політики України на 2021 рік”
М І Н І С Т Е Р С Т В О
СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
м. Київ
22.02.2021 № 100
Про затвердження рішення колегії Міністерства соціальної політики України від 12 лютого 2021 року „Про основні результати у соціальній сфері у 2020 році та основні завдання Міністерства соціальної політики України на 2021 рік”
З урахуванням результатів засідання колегії Міністерства соціальної політики України від 12 лютого 2021 року, на якому було розглянуто основні результати у соціальній сфері у 2020 році, та з метою визначення основних завдань Міністерства на 2021 рік
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити рішення колегії Міністерства соціальної політики України від 12 лютого 2021 року „Про основні результати у соціальній сфері у 2020 році та основні завдання Міністерства соціальної політики України на 2021 рік”, що додається.
2. Першому заступнику Міністра, заступникам Міністра, державному секретарю, керівникам структурних підрозділів апарату Мінсоцполітики, Національної соціальної сервісної служби, Пенсійного фонду України, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій забезпечити виконання завдань, визначених у рішенні колегії, затвердженому цим наказом.
3. Керівникам структурних підрозділів апарату Мінсоцполітики забезпечити моніторинг стану виконання завдань, рекомендованих для виконання головам обласних, Київської міської державних адміністрацій, визначених для керівників структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій, та щоквартальне подання відповідної інформації Директорату стратегічного планування, координації політики та євроінтеграції.
4. Першому заступнику Міністра Є. Котику, заступнику генерального директора Директорату стратегічного планування, координації політики та євроінтеграції – керівнику експертної групи з питань рівня життя та соціальних стандартів Н. Підлужній забезпечити щоквартальне проведення моніторингу виконання завдань, визначених рішенням колегії, затвердженим цим наказом.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр | Марина ЛАЗЕБНА |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної політики України
22.02.2021 № 100
Рішення
колегії Міністерства соціальної політики України „Про основні результати у соціальній сфері у 2020 році та основні завдання Міністерства соціальної політики України на 2021 рік”
від 12 лютого 2021 року м. Київ
Мінсоцполітики протягом 2020 року продовжувало реформування соціальної сфери та спрямовувало свою діяльність на виконання завдань, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів України (постанова Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 471) і планом пріоритетних дій Уряду на 2020 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 №1133-р).
У зв’язку з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі – коронавірусна хвороба
COVID-19), проводилось комплексне вирішення питань, пов’язаних, зокрема, із соціальною підтримкою населення України.
Основна увага зосереджувалась на виконанні завдань щодо зростання основних державних соціальних стандартів та гарантій; підвищення рівня пенсійного забезпечення; підтримки застрахованих осіб; соціальної підтримки громадян, в тому числі осіб з інвалідністю; надання соціальних послуг; посилення захисту прав дітей; розвитку сімейних форм виховання; захисту прав і свобод людини.
Відповідно до зростання прожиткового мінімуму (на 8 %) забезпечено підвищення розмірів державних соціальних гарантій, які визначаються на його основі, зокрема мінімальної пенсії, державної соціальної допомоги, в тому числі особам з інвалідністю, сім’ям з дітьми.
Підвищено рівень забезпечення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям, – із 21 % до 25 %; для дітей, які виховуються у малозабезпечених сім’ях, – із 85 % до 130 відсотків.
З метою підтримки найбільш вразливих категорій осіб у 2020 році реалізовано такі заходи:
з 1 січня встановлено щомісячну державну соціальну допомогу на догляд одиноким пенсіонерам, яким виповнилося 80 і більше років та які потребують постійного стороннього догляду (в тому числі особам з інвалідністю), в розмірі 40 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
з 1 квітня встановлено щомісячну виплату у розмірі до 500 грн пенсіонерам, яким виповнилось 80 і більше років і в яких розмір пенсійної виплати не перевищує 9 205 грн (у таких пенсіонерів, якщо вони мають тривалий страховий стаж (20 / 25 років, відповідно, для жінок і для чоловіків), пенсійна виплата не може бути меншою від 2 600 грн (із урахуванням підвищень до пенсії); надано одноразову грошову допомогу в сумі 1 000 грн окремим категоріям осіб;
з 1 травня проведено індексацію пенсій на 11 % та встановлено найменшу пенсійну виплату для всіх інших осіб, які мають тривалий страховий стаж
(30 / 35 років, відповідно, для жінок і для чоловіків), на рівні, що є не меншим від 2 100 гривень;
із серпня встановлено адресну допомогу до пенсійної виплати
5,3 тис. членів сімей осіб, які загинули (померли) внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (7 800 грн – 1 утриманець; 12 200 грн – 2 утриманці; 17 120 грн – 3 утриманці).
Середній розмір пенсій протягом 2020 року зріс на 13,8 % і на 01.01.2021 становив 3 508 гривень.
Діяльність Пенсійного фонду України спрямовувалась, зокрема, на забезпечення стабільного фінансування та своєчасної виплати пенсій.
Загальна сума доходів бюджету Пенсійного фонду України за 2020 рік становила 466,1 млрд грн, що на 31,2 млрд грн більше порівняно з 2019 роком (107,2 %), з яких 184,5 млрд грн – кошти Державного бюджету України, 281,6 млрд грн – власні кошти.
У 2020 році до бюджету Пенсійного фонду України від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування надійшло
254,5 млрд грн при запланованих 274,2 млрд гривень. Недоотримано
19,7 млрд гривень.
Заборгованість з обов’язкових платежів до Пенсійного фонду України порівняно з початком року зросла на 4,2 млрд грн і на 01.01.2021
(за оперативними даними) становила 38,1 млрд гривень.
У 2021 році буде продовжено запроваджені в 2020 році компенсаційні виплати в розмірі до 500 грн пенсіонерам, яким виповнилось 80 і більше років; з 1 липня буде встановлено щомісячну компенсаційну виплату в розмірі до 400 грн пенсіонерам у віці 75 і більше років, у яких розмір пенсійної виплати не перевищує розміру середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії за 2020 рік (очікується на рівні 10 119 гривень). Якщо пенсія разом із цією компенсаційною виплатою не буде досягати 2 500 грн, особам зі стажем не меншим ніж 20 років у жінок та не менше ніж 25 років у чоловіків установлюватиметься пенсійна виплата в розмірі 2 500 гривень.
Крім того, у зв’язку зі збільшенням у липні та грудні 2021 року розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, буде перераховано мінімальні розміри пенсій та доплати (надбавки, підвищення, допомога тощо), які визначаються залежно від розміру прожиткового мінімуму.
Починаючи з 2022 року щорічно з 1 березня розміри щомісячної компенсаційної виплати будуть збільшуватися на коефіцієнт індексації пенсії.
Із березня 2020 року на 11 % збільшено щомісячні страхові виплати 205,2 тис. потерпілих на виробництві та осіб, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого (середній розмір підвищення – 376,4 грн, а для потерпілих із числа шахтарів – 514,2 гривні).
Для підтримки застрахованих осіб в умовах боротьби з коронавірусною хворобою COVID-19, в тому числі медичних працівників, з Державного бюджету України надано фінансову допомогу Фонду соціального страхування України (далі – Фонд) в сумі 2,1 млрд грн, зокрема:
233,3 млн грн – для проведення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв’язку з інфікуванням коронавірусною хворобою COVID-19;
107,2 млн грн – для оплати застрахованим особам тимчасової непрацездатності у період перебування їх на самоізоляції, а також для виплати одноразової допомоги членам сімей медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я у разі смерті через інфікування коронавірусною хворобою COVID-19 під час виконання професійних обов’язків;
1 807,7 млн грн – для виплати заборгованості з матеріального забезпечення, що утворилася внаслідок недонадходжень коштів до Фонду у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19.
Станом на 04.01.2021 Фондом здійснено передбачені статтею 39 Закону України „Про захист населення від інфекційних хвороб” страхові виплати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я у разі встановлення їм групи інвалідності та ступеня втрати працездатності:
6 медикам з ІІІ групою інвалідності – по 630,6 тис. грн;
3 медикам з ІІ групою інвалідності – по 735,7 тис. грн;
36 сім’ям медичних працівників, які померли внаслідок інфікування коронавірусною хворобою COVID-19 під час виконання професійних
обов’язків, – на загальну суму 56 754 тис. грн (по 1 576,5 тис. грн кожній сім’ї).
Крім того, на 04.01.2021 Фондом профінансовано страхові виплати 35 сім’ям медичних працівників, які померли внаслідок інфікування коронавірусною хворобою COVID-19, на суму 7 594,5 тис. гривень.
Запроваджено нову соціальну виплату на час втрати заробітку у період карантину – допомогу на дітей до 10-річного віку для фізичних
осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та належать до першої і другої групи платників єдиного податку, не використовують найману працю і є платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (на дітей до 6 років – 1 779 грн, від 6 до 10 років –
2 218 гривень).
Така виплата здійснювалася з травня до 1 вересня та була поновлена на листопад – грудень 2020 року (постанова Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 329, зі змінами).
На виконання Закону України ,,Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” у грудні 2020 року забезпечено виплати одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам: фізичним особам – підприємцям та працівникам підприємств, діяльність яких тимчасово зупинена внаслідок обмежувальних протиепідемічних заходів, – у розмірі 8 000 грн (постанова Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1235,
зі змінами).
Станом на 31.12.2020 прийнято 480 207 заяв про отримання одноразової матеріальної допомоги, Пенсійним фондом України профінансовано одноразову виплату на загальну суму 3,65 млрд грн для зарахування коштів 455 839 особам.
З метою соціальної підтримки населення відповідно до Закону України „Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціальних гарантій для окремих категорій осіб” від 02.06.2020 № 646-IX із 01.01.2020:
збільшено розміри державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в сім’ях опікунів (піклувальників), – з 2 до 2,5 прожиткового мінімуму, на дитину з
інвалідністю – до 3,5;
запроваджено нову надбавку на догляд в розмірі 40 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, як додаткову соціальну підтримку для одиноких пенсіонерів віком понад 80 років, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, потребують постійного стороннього догляду.
Забезпечено автоматичне перепризначення та виплату у повному розмірі усіх видів державної соціальної допомоги її отримувачам у період карантину і протягом 30 днів після скасування карантину.
У зв’язку з карантином запроваджено особливі умови надання житлових субсидій (постанова Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 № 247,
зі змінами), зокрема, передбачено:
заборону на період карантину, спричиненого коронавірусною хворобою COVID-19, припинення надання житлових субсидій;
призначення житлової субсидії на наступний період усім домогосподарствам, які отримували її в опалювальному періоді 2019‒2020 років, без їхніх звернень;
урахування під час призначення житлової субсидії до доходу осіб, яких звільнено з роботи у зв’язку з карантином, розміру допомоги по безробіттю замість заробітної плати, яку вони отримували за попереднім місцем роботи;
обчислення субсидії в період карантину з урахуванням збільшених на 50 % соціальних нормативів користування електроенергією, природним газом для приготування їжі та підігріву води, холодною та гарячою водою, водовідведенням у зв’язку з вимушеним постійним перебуванням громадян вдома та збільшенням споживання відповідних послуг.
Врегульовано питання терміну призначення грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам на період карантину (постанова Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 491).
Забезпечено прийом заяв в електронному вигляді через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики про призначення допомоги при народженні дитини; відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років „муніципальна няня”; житлової субсидії; допомоги на дітей фізичним
особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування, та належать до першої і другої групи платників єдиного податку.
Вживаються заходи щодо удосконалення механізму адміністрування процесу надання державної соціальної підтримки на регіональному, районному та базовому рівнях, зокрема, із застосуванням електронних сервісів, упроваджується програмний комплекс „Інтегрована інформаційна система „Соціальна громада” (наказ Мінсоцполітики від 22.01.2020 № 45) (далі – Програмний комплекс).
Підключення до Програмного комплексу робочих місць посадових осіб суб’єктів його упровадження здійснює ДП „Інформаційно-обчислювальний центр Мінсоцполітики” за зверненнями суб’єктів упровадження і пропозиціями структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних державних адміністрацій.
Станом на 01.01.2021 до Програмного комплексу підключено 429 територіальних громад, ще близько 200 територіальних громад подали електронні заявки для підключення до Програмного комплексу.
Удосконалено механізм взаємодії структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з метою уникнення дублювання повноважень і забезпечення сервісного підходу до надання адміністративних послуг соціального характеру мешканцям територіальних громад, зокрема, із застосуванням Програмного комплексу (постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2020 № 1035). Зазначені зміни стосуються 22 видів державної соціальної підтримки.
Забезпечено організацію надання державної соціальної допомоги в електронному вигляді через Єдиний державний веб-портал електронних послуг „Портал Дія” (допомога при народженні дитини; видача посвідчення батькам багатодітних сімей та призначення допомоги дітям, які виховуються в багатодітних сім’ях; відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років „муніципальна няня”; відображення в електронному вигляді всієї інформації, викладеної в довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (між Мінсоцполітики та Мінцифри укладено договір про інформаційну взаємодію № 02-01/22 від 22.09.2020 – щодо обміну інформацією про внутрішньо переміщених осіб).
Прийнято Стратегію цифрової трансформації соціальної сфери (розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.10.2020 № 1353-р), яка передбачає створення Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС), у межах якої створюватиметься Єдиний соціальний реєстр (ЄСР). До цього реєстру включатиметься інформація про отримувачів усіх видів соціальної допомоги з обов’язковим зазначенням їхнього статусу, права на отримання того чи іншого виду соціальної підтримки.
Прийнято рішення Уряду про запровадження експериментального проекту з реалізації функціоналів першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (постанова Кабінету Міністрів України від 11.11.2020 № 1278).
Схвалено Концепцію реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей (розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2020 № 1057-р), метою якої є визначення та впровадження ефективної моделі взаємодії між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування для реалізації державної політики соціального захисту населення та захисту прав дітей.
Утворено Національну соціальну сервісну службу України (постанова Кабінету Міністрів України від 26.08.2020 № 783, зі змінами).
До функцій Нацсоцлужби належить реалізація державної політики у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей відповідно до законодавства, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей.
Із січня 2020 року введено в дію нову редакцію Закону України „Про соціальні послугиˮ, який містить низку нових норм, зокрема, щодо організації роботи з надання соціальних послуг, визначення переліку базових соціальних послуг, створення реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Для реалізації цього Закону прийнято 15 постанов Кабінету Міністрів України та видано 6 наказів Мінсоцполітики. Зокрема, затверджено Порядок організації надання соціальних послуг (постанова Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 587), Критерії діяльності надавачів соціальних послуг (постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 185), Порядок надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення (постанова Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 450), Класифікатор соціальних послуг (наказ Мінсоцполітики від 23.06.2020 № 429, зареєстрований у Мін’юсті 09.07.2020 за № 643/34926).
Запроваджено пілотний проект ,,Розвиток соціальних послуг” (постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 204), який передбачає спрямування бюджетних коштів територіальним громадам на розвиток 6 соціальних послуг, зокрема, для дітей.
Мінсоцполітики буде ініційовано проведення протягом 2021–2022 років пілотного проекту, спрямованого на організацію в територіальних громадах соціальної роботи з сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та / або перебувають у складних життєвих обставинах, у межах реалізації спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту „Модернізація системи соціальної підтримки населення Україниˮ.
Затверджено нову редакцію Типового положення про будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю (постанова Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 № 772), яким передбачено надання в цих установах соціальних послуг.
Забезпечено методичне керівництво діяльності структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій щодо забезпечення піклуванням осіб, які не можуть бути забезпечені піклуванням з боку інших осіб у період самоізоляції (наказ Мінсоцполітики України від 06.08.2020 № 560).
Встановлено доплату працівникам надавачів соціальних послуг державного / комунального сектору, які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання / перебування їх отримувачів (вдома), у граничному розмірі до 100 % заробітної плати.
Запроваджено новий соціальний проект інформаційна платформа „Допомога поруч” (постанова Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 № 287), спрямований на створення умов для залучення благодійних, громадських організацій, бізнесу, волонтерів для надання допомоги людям, які її потребують, та забезпечення координації дій його учасників.
Потреба в допомозі формувалась за зверненнями громадян на телефонні „гарячі лінії” при місцевих органах влади. Для надання допомоги були залучені благодійні, громадські організації, волонтери, соціально відповідальний бізнес. Допомогою скористалося понад 600 тис. громадян.
Для підтримки осіб з інвалідністю в системі соціального захисту функціонує 146 реабілітаційних установ різних форм власності. У 8 державних реабілітаційних установах, що належать до сфери управління Мінсоцполітики, станом на 31.12.2020 послуги з реабілітації отримали 3 426 осіб з інвалідністю.
Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення реабілітації дітей з інвалідністю (постанова Кабінету Міністрів України № 309 від 27.03.2019) у 74 реабілітаційних установах пройшли реабілітацію 6 798 дітей.
За оперативними даними, у 2020 році за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів задоволено 407 286 заяв про забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації на суму 1 539 931 034,79 гривні.
З метою врегулювання питань забезпечення протезно-ортопедичними виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, та / або спеціальними виробами для занять спортом учасників бойових дій, які брали участь в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (далі – учасники АТО / ООС), прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 04.11.2020 № 1053 щодо:
повторного забезпечення учасників АТО / ООС виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та / або спеціальними виробами для занять спортом для активної участі у громадському житті країни, в спортивних змаганнях всеукраїнського та міжнародного рівня;
визначення строків видачі дороговартісних виробів (протези нижніх кінцівок – заміна через 6 років, протези верхніх кінцівок – через 5 років);
запровадження технічного обслуговування протягом терміну експлуатації вищезазначених виробів та збільшення граничних розмірів грошової допомоги на їх ремонт і технічне обслуговування (зі 150 до 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).
За 2020 рік Фондом соціального захисту інвалідів профінансовано протезування / ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями 5 учасників АТО / ООС, 6 учасникам АТО / ООС здійснено заміни приймальних гільз, 3 учасникам АТО / ООС проведено післягарантійний ремонт виробів, у тому числі одному учаснику АТО / ООС – за кордоном.
У 2020 році фінансову підтримку отримали 35 громадських об’єднань осіб з інвалідністю на суму 60 011 671,0 грн (наказ Мінсоцполітики від 01.10.2020 № 678).
Запроваджено механізм надання фінансової підтримки громадським об’єднанням на конкурсних засадах. На організацію та проведення конкурсу уповноважено Фонд соціального захисту інвалідів (постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 166, зі змінами) відповідно до Порядку проведення конкурсу (постанова Кабінету Міністрів України від 12.11.2011 № 1049, зі змінами).
Для участі в конкурсі у 2020 році до Фонду соціального захисту інвалідів подано 157 проектів 70 громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю. За результатами конкурсу фінансову підтримку отримали 20 громадських об’єднань осіб з інвалідністю для реалізації 28 проектів на суму 8,2 млн гривень.
Станом на 31.12.2020 на 90 331 підприємстві працювало 417 897 осіб з інвалідністю. За невиконання нормативу створення робочих місць
2 454 роботодавці сплатили адміністративно господарські санкції до Державного бюджету України на суму 187,1 млн гривень.
Компенсацію замість невикористаного санаторно-курортного лікування особам з інвалідністю внаслідок війни, особам з інвалідністю з дитинства та від загального захворювання, та за самостійне санаторно-курортне лікування і компенсацію вартості проїзду було передбачено бюджетом України у 2020 році виплатити грошову компенсацію замість санаторно-курортної путівки в обсязі 9,3 млн гривень.
На 01.01.2021 такі компенсаційні виплати отримали 16 111 осіб з інвалідністю внаслідок війни, осіб з інвалідністю з дитинства та від загального захворювання, 136 осіб з інвалідністю та супроводжуючих осіб отримали компенсацію вартості проїзду (загальна сума компенсаційних виплат, за оперативною інформацією, становить 7,9 млн гривень).
Протягом 2020 року Мінсоцполітики проводились заходи, спрямовані на забезпечення права кожної дитини зростати і виховуватись в сімейному або наближеному до сімейного середовищі.
Станом на 31.12.2020 на обліку дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, перебувало 69 572 тисячі дітей, із них 975 – внутрішньо переміщені.
Загалом сімейними формами виховання охоплено 64 019 дітей, що становить 92 % загальної кількості таких дітей.
Найбільш поширеною формою влаштування є опіка (піклування) (такою формою охоплено 49 509 тисяч дітей, які влаштовані здебільшого в сім’ї родичів).
В Україні функціонує 1 236 дитячих будинків сімейного типу та 3 172 прийомні сім’ї, у яких виховується 14 510 дітей, що на 452 дитини більше, ніж на початок 2020 року.
Наразі профілактика соціального сирітства залишається пріоритетним напрямом захисту прав дітей.
У період карантину загострилось багато проблем у сфері захисту прав дітей на регіональному рівні, а саме:
відсутність належної профілактичної соціальної роботи з підтримки вразливих сімей з дітьми;
неспроможність системи оперативно реагувати на потреби та ризики дітей, сім’ї яких перебувають у складних життєвих обставинах;
забезпечення безпеки дітей та влаштування їх у разі потреби у сім’ї патронатних вихователів, інші сімейні форми виховання.
За даними регіонів, у 2020 році охоплено соціальними послугами понад 7 тис. сімей, у яких був ризик відібрання до 15 тис. дітей.
За результатами наданих послуг 93 % охоплених ними дітей (близько
14 тис.) вдалося залишити в сім’ях.
Для досягнення позитивних результатів необхідно розвивати мережу сімей патронатних вихователів.
Задля цього у державному бюджеті на 2020 рік було передбачено
44,7 млн грн для функціонування близько 300 сімей патронатних вихователів.
Натомість наразі функціонує лише 168 сімей патронатних вихователів.
Найбільше сімей патронатних вихователів створено в Харківській (24), Кіровоградській (20), Черкаській (15), Київській (12), Чернігівській (10) та Полтавській (10) областях.
Не створено жодної сім’ї патронатного вихователя в Закарпатській та Хмельницькій областях, припинила діяльність єдина сім’я патронатного вихователя у Волинській області.
Безумовно, найбільш пріоритетною та захищеною формою влаштування дитини є усиновлення, оскільки дитина в такому разі втрачає статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, та набуває прав на рівні біологічних дітей.
В Україні на сьогодні з майже 70 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 17 тис. можуть бути усиновлені, 70 % з яких – діти у віці 10 років і старші.
Рівень міждержавного усиновлення щороку зменшується. Таке усиновлення здійснюється виключно в інтересах дітей віком більше від десяти років, дітей з інвалідністю та дітей, які мають трьох і більше рідних братів і сестер.
У 2020 році іноземцями усиновлено 248 дітей, з яких 68 – діти з інвалідністю. Найбільше усиновлювачів дітей з України є громадянами США, Італії, Канади, Аргентини, Франції.
За ініціативою Мінсоцполітики підготовлено комплекс рішень для підтримки дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, а також для комплексного удосконалення механізмів допомоги сім’ям з дітьми. Загалом Урядом схвалено 8 законопроектів, прийнято 17 постанов і розпоряджень за такими напрямами:
безпека дітей, захист від жорсткого поводження, залучення дітей до прийняття рішень, які їх стосуються;
реформа системи догляду і виховання дітей;
створення умов для виховання дітей (у тому числі дітей з інвалідністю), які залишилися без батьків, у сімейних формах виховання;
забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
створення благополучного середовища в громаді для виховання дітей.
Урядом 26.08.2020 схвалено законопроекти щодо приєднання України до Гаазької конвенції про захист дітей і співробітництва з питань міждержавного усиновлення. Реалізацією цих законопроектів забезпечуватиметься змога відстежувати умови життя та розвитку дитини після її усиновлення.
З метою упередження потрапляння дітей без поважних причин до інституційних закладів затверджено Порядок зарахування дітей на цілодобове перебування до закладів незалежно від типу, форми власності та підпорядкування (постанова Кабінету Міністрів України від 01.06.2020
№ 586, зі змінами).
З метою удосконалення законодавства України в частині забезпечення додаткового захисту житлових прав дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, соціальної підтримки осіб із числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб цієї категорії після досягнення ними 23 років прийнято Закон України від 16.12.2020 № 1095-IX ,,Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа”.
У 2020 році з державного бюджету виділено 795 млн грн для придбання житла для дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, придбано 1742 квартири для дітей цієї категорії, 18 житлових приміщень для дитячих будинків сімейного типу. У 2021 році розпочнеться будівництво 1 дитячого будинку сімейного типу.
Всього на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, перебуває 30 684 дитини, що є дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування, та особами з їх числа, із них віком понад 35 років – близько 500 осіб.
Із вересня 2020 року діє новий механізм отримання грошової компенсації одноразової допомоги „пакунок малюка”, передбачений Порядком та умовами реалізації пілотного проекту „Монетизація одноразової натуральної допомоги „пакунок малюка” у 2020–2021 роках”.
Законом України від 30.09.2020 № 930-ІХ „Про внесення змін до Закону України „Про державну допомогу сім’ям з дітьмиˮ щодо надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ запроваджено можливість вибору батьками отримання одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ або грошової компенсації замість натуральної форми такої допомоги.
Протягом 2020 року:
154 тис. осіб отримали одноразову натуральну допомогу „пакунок малюкаˮ. Загалом з початку реалізації проекту забезпечено цією допомогою 537,8 тис. дітей;
87,4 тис. осіб призначено грошову компенсацію замість натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ (86 % загальної чисельності народжених (279,9 тис. дітей).
Удосконалено механізм виплати компенсації послуги „муніципальна няня”, підвищено розмір цієї компенсації за догляд за дітьми з інвалідністю (постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 897). Протягом 2020 року 63,9 тис. осіб отримували компенсацію послуги „муніципальна няня”.
Для запобігання гендерній нерівності в усіх сферах життєдіяльності та подолання дискримінації за ознакою статі підготовлено низку нормативно-правових актів, якими затверджено:
інструкцію щодо інтеграції гендерних підходів під час розроблення нормативно-правових актів (наказ Мінсоцполітики від 07.02.2020 № 86, зареєстрований в Мін’юсті 27.02.2020 за № 211/34494);
методичні рекомендації щодо оцінювання гендерного впливу галузевих реформ (наказ Мінсоцполітики від 14.04.2020 № 257);
типові положення про відповідальний підрозділ з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та про радника з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі (постанова Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 930).
Затверджено Національний план дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 „Жінки, мир, безпекаˮ на період до 2025 рокуˮ (розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.10.2020 № 1544-р).
Уряд України приєднався до міжнародних ініціатив „Партнерство Біарріцˮ, Коаліції дій для сприяння досягненню гендерної рівності, що сприятиме зменшенню розриву в оплаті праці жінок і чоловіків, розвитку інклюзивного та гендерно чутливого публічного простору, дружнього до сімей з дітьми та маломобільних груп населення, підвищенню відповідальності чоловіків за виховання дітей і догляд за ними, інтеграції гендерного компоненту в освітній процес, забезпеченню ефективної реалізації законодавства у сфері протидії домашньому та гендерно зумовленому насильству.
Підготовлено проект дев’ятої періодичної доповіді про виконання Україною Конвенції про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, який буде направлено до Комітету ООН з ліквідації дискримінації щодо жінок.
З метою вдосконалення політики у сфері протидії торгівлі людьми розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України „Деякі питання надання послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми” та проект розпорядження Кабінету Міністрів України „Про схвалення Концепції Державної соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до
2025 року” (Концепцією передбачаються основні напрями реалізації державної політики у сфері протидії торгівлі людьми на найближчі п’ять років).
Встановлено статус особи, яка постраждала від торгівлі людьми, 134 особам (35 жінок, 99 чоловіків).
Мінсоцполітики у співпраці з Представництвом ФН ООН в Україні проведено онлайн-навчання для 5 352 фахівців місцевих органів влади, відповідальних за організацію та виконання заходів щодо протидії домашньому насильству (це близько 90 % загальної кількості відповідальних осіб – 6 102).
Мережа спеціалізованих установ, які надають допомогу постраждалим, включає 21 центр соціально-психологічної допомоги, 33 притулки / відділення, 304 мобільні бригади соціально-психологічної допомоги, 2 центри медико-соціальної реабілітації постраждалих осіб, 10 центрів денного перебування постраждалих осіб.
Протягом 2020 року створено 9 притулків, з них 5 – за кошти місцевих бюджетів, 4 – за кошти донорської допомоги.
Для розширення мережі спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб запроваджено субвенцію з державного бюджету у розмірі 274,3 млн гривень.
Із січня 2020 року на базі державної установи „Урядовий контактний центр” працює цілодобова єдина телефонна „гаряча лінія” загальнодержавного рівня 15-47, на яку надходять звернення та повідомлення від осіб, які постраждали від торгівлі людьми, домашнього насильства, насильства за ознакою статі, насильства стосовно дітей, про загрозу вчинення такого насильства. Дзвінки є безкоштовними зі стаціонарних та мобільних телефонів, анонімними та конфіденційними. Станом на 01.01.2021 на „гарячу лінію” 15-47 надійшло 29 344 звернення.
Затверджено Методику оцінки потреб територіальної громади у створенні спеціалізованих служб підтримки постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі (наказ Мінсоцполітики від 30.11.2020 № 787).
З метою виконання Указу Президента України від 21.09.2020 № 398 „Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства” розроблено проект відповідного акта Кабінету Міністрів України, а також проект Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року.
Попри позитивні результати у сфері соціальної політики залишається низка проблемних питань, які потребують вирішення, зокрема:
дефіцит бюджету Пенсійного фонду України;
низький рівень охоплення соціальним страхуванням економічно активного населення;
високі показники бідності через низькі доходи вразливих верств населення;
невідповідність розміру прожиткового мінімуму його реальному рівню;
неспроможність певної частини населення самостійно оплачувати рахунки за послуги через високі тарифи на житлово-комунальні послуги та низькі доходи;
нездатність системи державної підтримки мотивувати працездатних малозабезпечених осіб до пошуку роботи та виведення своєї сім’ї зі стану бідності;
зменшення обсягу соціальних послуг, що надавались мешканцям до утворення територіальної громади;
недостатній кадровий ресурс для організації в громаді соціальної роботи, зокрема, щодо своєчасного виявлення та надання підтримки сім’ям з дітьми, які опинились у складних життєвих обставинах, запобігання домашньому насильству та насильству за ознакою статі, жорстокому поводженню з дітьми, вилученню дітей із сімей з причин недогляду та нехтування їхніми потребами;
відсутність дієвих механізмів взаємодії органів виконавчої влади з сільськими, селищними, міськими радами територіальних громад;
недостатнє впровадження механізмів та форм співробітництва сільських, селищних, міських рад територіальних громад у розвитку спеціалізованих соціальних послуг для різних категорій населення;
високий рівень інституціалізації установ для догляду за дітьми з інвалідністю, особами з інвалідністю та особами похилого віку та повільне утворення закладів / установ, що є альтернативними стаціонарним;
обмежена кількість фахівців із соціальної роботи, соціальних працівників, які надають соціальні послуги в територіальних громадах, недостатній професійний рівень таких фахівців;
недостатня кількість та якість соціальних і медичних послуг для громадян похилого віку;
відсутність належної профілактичної соціальної роботи з підтримки вразливих сімей з дітьми;
неспроможність системи забезпечувати оперативне реагування на потреби дітей, сім’ї яких опинились у складних життєвих обставинах, і на ризики, які перед ними постають;
забезпечення безпеки дітей та влаштування їх у разі потреби в сім’ї патронатних вихователів чи інші сімейні форми виховання;
недостатнє впровадження принципів рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання і протидії домашньому насильству, протидії торгівлі людьми.
З метою подальшого проведення реформ у сфері соціального розвитку та забезпечення ефективної соціальної підтримки громадян
КОЛЕГІЯ ВИРІШИЛА:
1. Забезпечити реалізацію завдань, визначених планом пріоритетних дій Уряду на 2021 рік, та Планом діяльності Міністерства соціальної політики України на 2021 рік.
Котик Є. Д.
Суярко С. М.
Заступники Міністра
Підлужна Н. В.
Керівники самостійних структурних підрозділів Мінсоцполітики
Термін виконання – протягом року
2. Забезпечити підготовку пропозицій щодо проведення щорічної індексації пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (у тому числі військовослужбовцям, державним службовцям та іншим категоріям пенсіонерів на загальних умовах).
Музиченко В. В.
Кудін В. А.
Капінус Є. В.
Термін виконання – згідно з нормативно-правовими актами, якими визначено порядок і строки проведення індексації
3. Забезпечити супроводження у Верховній Раді України проекту Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо накопичувальної професійної пенсійної системиˮ (реєстр. № 4408
від 20.11.2020).
Музиченко В. В.
Кудін В. А.
Термін виконання – протягом року
4. Підготувати пропозиції щодо забезпечення перерахунку щомісячних страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та членів їхніх сімей відповідно до статті 37 Закону України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхуванняˮ.
Котик Є. Д.
Музиченко В. В.
Кудін В. А.
Зацерковний М. М.
Термін виконання – І квартал 2021 року
5. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект акта щодо виплати пенсій та соціальної допомоги внутрішньо переміщеним особам і громадянам, які проживають у населених пунктах, що розташовані на тимчасово окупованих територіях.
Музиченко В. В.
Кудін В. А.
Термін виконання – грудень 2021 року
6. Опрацювати питання щодо створення сприятливих умов життєдіяльності для осіб з інвалідністю (насамперед з інвалідністю І групи) в частині підвищення рівня соціального захисту.
Котик Є. Д.
Музиченко В. В.
Кудін В. А.
Рязанова Н. Г.
Полякова О. Ю.
Термін виконання – грудень 2021 року
7. Продовжити моніторинг проведення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв’язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та статті 39 Закону України „Про захист населення від інфекційних хвороб”.
Котик Є. Д.
Зацерковний М. М.
Термін виконання – протягом року
8. Розробити проект постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (зі змінами), в частині вдосконалення порядку надання житлових субсидій населенню та завершення процесу монетизації житлових субсидій.
Музиченко В. В.
Голубенко Т. Г.
Термін виконання – до 1 червня 2021 року
9. Забезпечити розроблення нормативно-правових актів Мінсоцполітики, передбачених Законом України „Про соціальні послугиˮ, за окремим планом.
10. Забезпечити подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту нормативно-правового акта про затвердження Типового положення про центр підтриманого проживання.
Лебедцов Б. Б.
Колбаса Р. С.
Термін виконання – липень 2021 року
11. Забезпечити підготовку пропозицій щодо подальшої стандартизації надання соціальних послуг, зокрема щодо:
11.1. Затвердження таких стандартів: догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних; надання натуральної допомоги; фізичного супроводу осіб з інвалідністю з вадами зору; тимчасового відпочинку для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю; супроводу під час інклюзивного навчання.
11.2. Розроблення державних стандартів соціальних послуг денного догляду для дітей з інвалідністю, соціально-трудової адаптації.
Лебедцов Б. Б.
Колбаса Р. С.
Термін виконання – грудень 2021 року
12. Забезпечити подання Кабінету Міністрів України пропозицій стосовно удосконалення законодавства щодо фінансування соціальних послуг, запровадження дозвільної системи у сфері надання соціальних послуг, державного нагляду (контролю) за дотриманням надавачами соціальних послуг вимог законодавства, встановлення відповідальності за порушення вимог законодавства про соціальні послуги.
13. Забезпечити подання Кабінету Міністрів України проекту нормативно-правового акта про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.
Лебедцов Б. Б.
Колбаса Р. С.
Термін виконання – травень 2021 року
14.Забезпечити підготовку методичних рекомендацій щодо надання послуги раннього втручання.
Лебедцов Б. Б.
Колбаса Р. С.
Термін виконання – березень 2021 року
15. Забезпечити подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту нормативно-правового акта про затвердження Типового положення про
установу / організацію (центр, службу, відділення) раннього втручання.
Лебедцов Б. Б.
Колбаса Р. С.
Термін виконання – вересень 2021 року
16. Забезпечити підключення служб у справах дітей сільських, селищних рад територіальних громад до Єдиної інформаційно-аналітичної системи „Діти” у тестовому режимі.
Бушков В. Г.
Калінін О. В.
Термін виконання – березень 2021 року
17. Національній соціальній сервісній службі:
17.1. Забезпечити проведення моніторингу щодо:
17.1.1. Надання жінкам, які народили дитину, одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ, грошової компенсації одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ відповідно до законодавства.
17.1.2. Відшкодування вартості послуги „муніципальна няняˮ відповідно до законодавства.
Термін виконання – щомісячно
17.1.3 Призначення і виплати органами місцевого самоврядування компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, згідно із Законом України „Про соціальні послуги” з 01.01.2020.
17.1.4. Функціонування служб у справах дітей в територіальних громадах та забезпечення виконання ними усіх передбачених законодавством повноважень, визначених у „Соціальній карті громади щодо захисту прав дітей і соціальних послуг”.
Термін виконання – щоквартально
17.2. Забезпечити подання Мінсоцполітики:
17.2.1. Переліку проблемних питань щодо впровадження порядку відшкодування вартості послуги „муніципальна няняˮ та пропозицій щодо шляхів їх урегулювання.
Термін виконання – березень 2021 року
17.2.2. Пропозицій щодо запровадження єдиної форми звіту про надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи.
Термін виконання – до 1 квітня 2021 року
17.2.3. Переліку проблемних питань щодо впровадження порядків надання одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ, грошової компенсації одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ та пропозицій щодо шляхів їх урегулювання.
Термін виконання – до 1 травня 2021 року
17.3. Подати Мінсоцполітики узагальнений звіт за результатами аналізу моніторингу надання соціальних послуг (із аналітичною запискою, зведеними таблицями, графіками, структурованими пропозиціми щодо вдосконалення законодавства у сфері надання соціальних послуг та вдосконалення показників, виявлених за результатами моніторингу).
Термін виконання – березень 2021 року
17.4. Забезпечити визначення потреб населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади у соціальних послугах (зведені таблиці, графіки, аналітична записка).
Подати Мінсоцполітики узагальнений звіт.
Термін виконання – квітень 2021 року
17.5. Забезпечити проведення моніторингу надання соціальних послуг, оцінювання їх якості та оприлюдення відповідних результатів.
Про результати інформувати Мінсоцполітики.
Термін виконання – листопад 2021 року
17.6. Забезпечити організацію виявлення надавачів соціальних послуг комунального та недержавного секторів та подання Мінсоцполітики інформації про них для включення до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг і розміщення на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики.
17.7. Забезпечити реалізацію пілотного проекту „Розвиток соціальних послуг” (постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 204).
17.8. Забезпечити реалізацію Державної соціальної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2018 № 273 (зі змінами), Національного плану дій з виконання рекомендацій, викладених у заключних зауваженнях Комітету ООН з ліквідації дискримінації щодо жінок до восьмої періодичної доповіді України про виконання Конвенції про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 634-р (зі змінами), Національного плану дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 „Жінки, мир, безпекаˮ, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.10.2020 № 1544.
17.9. Забезпечити відповідно до законодавства збір адміністративних даних з питань, що належать до компетенції Нацсоцслужби, з урахуванням гендерного підходу.
Термін виконання – протягом року
18. Пенсійному фонду України:
18.1. Забезпечити виконання планових показників з надходження до бюджету Пенсійного фонду України коштів, адміністрування яких здійснюють органи Пенсійного фонду України.
18.2. Проводити моніторинг відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування з метою виявлення ознак використання праці неоформлених працівників, порушень законодавства про працю та подавати інформацію про таких осіб Державній службі України з питань праці для вжиття заходів реагування.
Термін виконання – протягом року
19. Головам обласних, Київської міської державних адміністрацій рекомендувати:
19.1. Забезпечити організацію заходів щодо прийому територіальними громадами заяв громадян з необхідними документами та передання їх до 01.03.2021 відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення для призначення та виплати державної допомоги, пільг, житлових субсидій та інших виплат, що проводяться за рахунок державного бюджету із застосуванням Програмного комплексу „Інтегрована інформаційна система „Соціальна громада”.
Термін виконання – постійно
19.2. Забезпечити надання сім’ям, у яких народилась дитина, одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ, грошової компенсації одноразової натуральної допомоги „пакунок малюкаˮ відповідно до законодавства.
19.3. Забезпечити відшкодування вартості послуги „муніципальна няняˮ відповідно до законодавства.
19.4. Завершити реформування регіональних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді на регіональні центри соціальних служб, як навчально-методичні центри.
19.5. Забезпечити підвищення кваліфікації та / або навчання фахівців із соціальної роботи, соціальних працівників, соціальних робітників, інших надавачів соціальних послуг основ соціальної роботи, основ догляду, у тому числі паліативного догляду, догляду за ліжковими хворими, за особами із психічними порушеннями.
19.6. Забезпечити інформування населення регіону в доступній формі про перелік соціальних послуг, їх зміст і порядок надання, у тому числі розміщення інформації про надавачів соціальних послуг на офіційних веб-сайтах державних адміністрацій.
19.7. Забезпечити контроль за дотриманням прав підопічних / вихованців в інтернатних установах системи соціального захисту населення і належне реагування на рекомендації та зауваження, надані за результатами моніторингових візитів представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженого Президента України з прав дитини.
19.8. Забезпечити визначення потреб населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади у соціальних послугах.
19.9. Забезпечити координацію діяльності суб’єктів системи надання соціальних послуг на місцевому рівні.
19.10. Забезпечити проведення моніторингу надання соціальних послуг, оцінювання їх якості та оприлюднення відповідних результатів.
19.11. Забезпечити за участю органів місцевого самоврядування в установленому порядку фінансування видатків на соціальне замовлення соціальних послуг і компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності.
19.12. Активізувати роботу, спрямовану на розвиток сімейних форм виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (усиновлення, створення прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу).
Термін виконання – протягом року
19.13. Затвердити регіональні програми на 2021–2023 роки із забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа.
Термін виконання – до 1 квітня 2021 року
19.14. Забезпечити розвиток мережі сімей патронатних вихователів.
19.15. Розробити та затвердити місцеві плани дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 „Жінки, мир, безпекаˮ на період до 2025 року із визначенням показників моніторингу стану виконання плану дій на обласному рівні.
19.16. Проаналізувати результати місцевих виборів у частині представництва жінок і чоловіків в обласних, районних, районних у місті радах, а також міських, сільських, селищних радах (територіальних громадах з кількістю виборців 10 тис. і більше) та врахувати результати аналізу при плануванні заходів, спрямованих на розширення участі жінок у прийнятті рішень.
Термін виконання – І квартал 2021 року
19.17. Передбачити заходи, спрямовані на зменшення рівня неформальної зайнятості, при підготовці територіальних програм зайнятості.
19.18. Вживати заходів щодо забезпечення погашення заборгованості зі сплати обов’язкових платежів до Пенсійного фонду України, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
19.19. Посилити роботу щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та забезпечити необхідне фінансування заходів, спрямованих на зменшення гендерної нерівності.
19.20. Забезпечити розвиток мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі.
19.21. Активізувати роботу міжвідомчих координаційних рад з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання та протидії домашньому насильству, торгівлі людьми.
Термін виконання – протягом року
19.22. Посилити інформаційно-роз’яснювальну роботу з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, створити окремі розділи на власних офіційних веб-сайтах.
Термін виконання – постійно
20. Керівникам структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій забезпечити:
20.1. Координацію та методичний супровід діяльності органів місцевого самоврядування базового рівня, центрів надання адміністративних послуг – щодо забезпечення ними приймання від громадян заяв та документів про призначення державної допомоги, пільг, житлових субсидій, зокрема, із застосуванням Програмного комплексу „Інтегрована інформаційна система „Соціальна громада”, та передання їх органу, що здійснює призначення державної соціальної підтримки.
20.2. Належну координацію, методичний супровід та контроль за процесом передання особових справ отримувачів соціальної допомоги та перерозподілом електронних баз у зв’язку зі змінами адміністративно-територіального устрою з метою унеможливлення подвійних виплат соціальної допомоги, пільг, субсидій.
20.3. Створення та функціонування спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі.
Термін виконання – постійно
Всі Нормативно-правові акти