Підвищити адресність соціальної підтримки допоможуть напрацювання «гарячої лінії»
Досвід успішних країн засвідчує: для того щоб створити по-справжньому справедливу та ефективну систему соціальної підтримки, контролювати її надання слід усім суспільством.
У рамках проєкту «Справедлива підтримка» за сприяння Світового банку, з жовтня 2018 по кінець квітня нинішнього року в Україні працювала безкоштовна «гаряча лінія» 0 800 502757, яка надавала консультації з питань порушень при наданні соціальної підтримки та приймала повідомлення від громадян про факти шахрайства та неправомірних дій з боку посадових та фізичних осіб під час надання чи отримання соціальної допомоги та соціальних послуг.
За період роботи «гарячої лінії» громадянам було надано понад 23,5 тисячі консультацій та зафіксовано 1882 повідомлення про порушення при наданні соціальної підтримки. З них 47% складали повідомлення про порушення з боку посадовців, а 53% повідомлень стосувалися порушень фізичних осіб - одержувачів допомоги.
Абсолютним лідером за часткою дзвінків громадян на «гарячу лінію» стала проблематика надання житлових субсидій - у 75% повідомлень йшлося про порушення під час надання чи отримання саме цього виду державної допомоги.
Серед інших програм соціальної підтримки найбільше повідомлень стосувалися порушень при наданні допомоги сім’ям із дітьми (8,3%), проблем із наданням соціальних послуг (4,0%), порушень за програмами соціальних допомог особам з інвалідністю (2,1%), внутрішньо переміщеним особам (1,0%), соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та тимчасової державної допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (0,9%), інших програм (7,9%).
Отримана інформація щодо порушень щотижнево передавалася Міністерству соціальної політики, яке, в свою чергу, спрямовувало її місцевим органам соціального захисту населення для здійснення відповідного реагування.
Переважна більшість повідомлень про порушення з боку посадових осіб стосувалася некоректно нарахованих сум соціальних виплат, періодів, на які їх призначено, термінів розгляду звернень про надання соціальних допомог. Абоненти повідомляли випадки, коли посадовці для призначення соціальної підтримки вимагали документи, не передбачені законодавством та пускали заявників по бюрократичному колу. Щодо таких сигналів Мінсоцполітики провадило оперативне реагування з метою захисту законних прав отримувачів.
Водночас дзвінки на «гарячу лінію» сприяли і виявленню тих, хто неправомірно одержували бюджетні кошти, призначені нужденним.
Приміром, на Сумщині завдяки повідомленню на «гарячу лінію» було виявлено родину, яка отримувала субсидію пропри те, що чоловік мав власний бізнес, високий дохід і нещодавно придбав новий автомобіль.
А житель Рівненщини, який успішно працював за кордоном, у цей же час отримував субсидію і за її рахунок опалював помешкання.
Чимало повідомлень стосувалися громадян, які отримують субсидію на житлові приміщення, що здаються в оренду. Приміром, на Вінниччині спритний одержувач субсидії здавав помешкання в оренду подобово, фактично перетворивши його на такий собі міні-готель.
Завдяки дзвінкам небайдужих людей було проведено перевірки і виявлено порушення за фактами щодо прихованої зайнятості (як у межах України, так і за кордоном); приховування отриманих доходів; наявності або, навпаки, відсутності сімейних відносин, що впливають на призначення соціальної підтримки тощо.
В усіх підтверджених випадках надання допомоги було припинено. Неправомірно отримані кошти підлягають поверненню державі.
Без повідомлень громадян усі ці порушники досі б незаконно одержували соціальну підтримку за рахунок усіх платників податків України.
Мешканці регіонів України по різному виявляли свою активність у повідомленні про порушення. Так, в середньому по Україні на «гарячу лінію» надійшло 4,4 повідомлення про порушення на 100 тисяч населення, яке проживає в України. Найбільш активними були мешканці Сумської області із показником 10,3 повідомлення на 100 тисяч населення регіону, а також Чернігівської (8,8), Кіровоградської (8,4) та Дніпропетровської (6,6) областей. Найменша соціальна активність населення виявилася в Одеській та Тернопільській областях – лише по 2 повідомлення на 100 тисяч населення.
За словами заступника Міністра соціальної політики України Віталія Музиченка, завдяки «гарячій лінії» вдалося налагодити зворотній зв’язок з громадянами, заохотити їх до безпосередньої участі у контролі надання соціальної підтримки. А інформація, отримана у ході роботи лінії, є важливим матеріалом для розробки механізмів, що дадуть змогу підвищити адресність та якість соціальної допомоги і соціальних послуг.
«Результати роботи «гарячої лінії» та опрацювання повідомлень громадян свідчать про те, що назріло питання запуску незалежного органу контролю за наданням соціальної підтримки, - вважає Віталій Музиченко, - Адже кошти на основні програми соціального захисту надходять передусім з державного бюджету за рахунок податків усіх громадян. Суспільству потрібні дієві механізми, які дадуть можливість контролювати, щоб соціальна підтримка надавалася ефективно та якісно».
Наразі у Мінсоцполітики працюють над формуванням такого неупередженого професійного органу. Однією з його функцій буде контроль за тим, щоб кошти, призначені на соціальну підтримку надходили за адресою і полегшували життя саме тим, хто цього передусім потребує.
Ця робота є важливою складовою проєкту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України», який Мінсоцполітики впроваджує за сприяння Світового банку з метою розширення та вдосконалення соціальної допомоги сім’ям з низьким рівнем доходу та поліпшення якості життя населення.
Зі зверненнями щодо проблемних питань соціального захисту телефонуйте за номером Урядової «гарячої лінії» 1545.
Всі Система контролю