Перед використанням новоствореного облікового запису, ще необхідно підтвердити поштову адресу. На протязі кількох хвилин на вашу поштову скриньку повинно прийти повідомлення, яке містить посилання для активації облікового запису.

Як повідомити про корупційне правопорушенняКоманда уповноваженого підрозділу
Безбар’єрністьВивчення міжнародного досвіду
Децентралізація владиОрганізації надання соціальних послугОрганізації надання послуг сприяння зайнятості населенняКращі практикиОрганізація надання адміністративних послуг соціального характеру в умовах децентралізації
Контактні даніСоцпослугиСімейні форми вихованняПатронат над дитиноюМетодичні матеріали
УсиновленняПошук дитиниДопомогаПроектиПро насКонтакти
ДитинаПрава дітейСоцпослугиОздоровлення та відпочинок дітейПрофілактика соціального сирітстваУсиновлення
РішенняПротоколи засіданьПлани робітЗвіти
Публічна інформаціяЩо таке публічна інформація, порядок її отримання та оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформаціїГрафік прийому, контактиФорми для подання запиту на отримання інформаціїІнформація про систему обліку публічної інформації
Електронний кабінет особи з інвалідністюЯкщо людина НЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІЯкщо людина ВЖЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІВхід на портал ЦБІЗаповнення та подача заяви про потребу в забезпеченні допоміжними засобами реабілітації
Е-сервісиЄдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомогиДопомога на дітей ФОПДопомога при народженні дитиниСубсидіїСистема розрахунку пенсійного забезпеченняЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЄ-допомогаМуніципальна няняВідкриті дані України
Європейська та Євроатлантична інтеграціяУгода про асоціацію між Україною та ЄСПерелік директив ЄС та звіти Мінсоцполітики про їх виконанняПлан заходів Мінсоцполітики щодо імплементації Угоди про асоціаціюТехнічна допомога Європейської Комісії TWINNING, TAIEX TWINNINGЄвроатлантична інтеграція (НАТО)Міжнародні проектиЕкспертно-консультативна групаПроект ЄС - МОП "Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці"Презентації
Формування життєстійкостіГромади до участі в Програмі життєстійкостіПоширені запитання-відповіді
ГромадянамСоціальні послугиРеєстр надавачів соціальних послугМатеринство, сім'я, дітиЗвернення громадянПублічна інформаціяПротидія торгівлі людьмиЗапобігання домашнього насильстваГендерна політикаБезоплатна правнича допомогаСоціальні гарантіїСанаторно-курортное лікуванняДецентралізація владиІнформація для переміщених осібРеформа МіністерстваВідкриті даніПакунок малюкаОсобам з інвалідністюГуманітарна допомогаДовідник безбар'єрностіБезбар’єрністьДії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеруєОздоровленняЯк отримати виплатиФормування життєстійкості
Гуманітарна допомогаНаціональний банк відкрив рахунок для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від російської агресіїNBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s AggressionІнтерактивна мапа благодійної допомоги
Інформація для переміщених осібНормативна базаВиплати на проживання для ВПОПитання- відповідіВізуальні матеріалиАлгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024пункт 2До пункту 3Алгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024 р. за Заявоюпункт 2.2пункт 2.7пункт 2.4Куди подати заяву про отримання допомоги для ВПО
Особам з інвалідністюРеабілітаціяРеалізація норм Конвенції про права осіб з інвалідністюДержавна підтримка діяльності громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх підприємствЗабезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітаціями)Опіка та піклування над повнолітніми особамиПрацевлаштуванняДеякі питання соціального захисту осіб з інвалідністюКаталог 2019Програма придбання спеціально обладнаних автомобілівРеабілітація дітей з інвалідністюЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЩодо придбання залізничних квитків
КомандаЖолнович Оксана ІванівнаМарчак Дарія МиколаївнаТокарєва Уляна ДмитрівнаКошеленко Костянтин БорисовичНенюченко Наталія ВікторівнаПостоловська Ірина Олександрівна
Нормативно-правова базаЗвітність та статистикаІнформація для здобувачів та ліцензіатівПерелік суб'єктів, які мають ліцензію з посередництва у працевлаштуванні за кордоном
Реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуДержавна атестація дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуМережа діючих закладів оздоровлення та відпочинку
Материнство, сім'я, дітиМатеринствоСім`яДитинаСлужби у справах дітей в ОТГСоціально-психологічна реабілітація дітейЗахист смі"ї та дітейРаннє втручання
Міжнародна діяльністьЄвропейська та Євроатлантична інтеграціяМіжнародне співробітництвоБезвізовий режим Україна-ЄС
Міжнародне співробітництвоДовідки про застосування законодавстваМіжнародні проектиСпівробітництво з ООНСпівробітництво з МОПСпівробітництво з Радою ЄвропиКомітет з економічних, політичних, соціальних та культурних прав ООН
єОздоровленняПро послугу та право на послугуПро кошти та банківську карткуПро заклади, що надають послугуПроблемні питання
Нормативна базаНормативні актиПроекти нормативних актівРегуляторна політика
ОрганізаціямВолонтерствоСоціальне страхуванняПублічні закупівлі
Оздоровлення та відпочинок дітейМережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуОздоровлення та відпочинок в ДП "УДЦ "Молода гвардія" та ДПУ "МДЦ"Артек"
Особам з інвалідністюПенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осібВиди пенсійПенсії військовослужбовцямПенсії громадянам, що за кордономПерерахунки пенсійСпростовуємо міфи про пенсійну системуПенсійне забезпечення осіб, які перемістилися у зв"язку із воєнними діямиДержавна соціальна допомогаКорисні посилання
Прес-центрНовиниМедіа про насВідеогалереяКонтакти для медіаЛюдина для людини
Про міністерствоКомандаПоложення про Міністерство соціальної політикиСтруктура апарату МіністерстваЕнергоефективністьКонтактиВідомстваВакансіїОчищення владиГромадська радаКонсультації з громадськістюМіжнародна діяльністьПрофспілка
Реформа МіністерстваРезультати конкурсу на посади фахівців з питань реформПерелік тестових питань
Про міністерствоПрес-центрНормативна базаОрганізаціямГромадянамЕ-сервісиЕ-даніПочуй менеПрацюй ВІЛЬНО!
Соціальні гарантіїПільгиПрацівникамГромадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиДітям війниВетеранам праціСоціальні стандартиЦентри захистуУчасникам революції гідності
Соціально-психологічна реабілітація дітейМетодичні ресурсиМережа закладів соціального захисту дітейСоціальні партнери
Установчі документиРегламентКерівництвоСтруктура
Установчі документиПоложення про Громадську раду
Відкриті даніПублічні закупівлі
Звернення громадянЗаконодавство щодо звернень громадянІнформація щодо звернень та прийому громадян
ДержбюджетЗакупівлі
ГоловнаРеформиPost factum: коли й на скільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

Post factum: коли й на скільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

27 Жовтня 2020, 20:54

Міністр соціальної політики Марина Лазебна – про темпи зростання прожиткового мінімуму та подальшу долю пільг

 

У липні Mind мав бесіду з міністром соціальної політики Мариною Лазебною. Тепер ми повернулися до порушених тоді гострих питань. Нагадаємо: у рамках рубрики Post factum Mind публікує матеріали, підготовлені по слідах нашого спілкування з високопосадовцями, аби дізнатися, що змінилося за цей період і чого вдалося/не вдалося досягти.

Марина Лазебна розповіла про перегляд механізмів індексації пенсій, монетизацію пільгового проїзду й темпи зростання прожиткового мінімуму наступного року. А також прокоментувала перші результати вересневого підвищення мінімальних зарплат, ситуацію з надходженнями до Пенсійного фонду України та пропоновані урядом інноваційні підходи в пенсійному забезпеченні.

‒ Ви запропонували Кабміну збільшити темпи зростання прожиткового мінімуму, що вплине на підвищення пенсій 2021 року. Чи враховано ці пропозиції у проєкті держбюджету на наступний рік?    

‒ У проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (№ 4000 від 14.09.2020) закладено зростання прожиткового мінімуму темпами, що перевищують прогнозований рівень інфляції.

 

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

 

Передбачено підвищення розміру прожиткового мінімуму на 9,3% (грудень 2021-го проти грудня 2020 года) при прогнозному індексі споживчих цін на рівні 107,3%.

Ми хотіли бачити вищі темпи, зробили відповідні розрахунки й подали до Мінфіну пропозиції з темпом зростання на рівні близько 23% на наступний рік. Але підвищення прожиткового мінімуму залежить від фінансово-економічної ситуації в країні й відбувається з урахуванням реальних можливостей держави. Тому у проєкті бюджету закладені такі темпи, які дозволяє наша економічна ситуація.

Прожитковий мінімум, який закладається в бюджет, – це базова величина. Ми підвищуємо соціальні стандарти й іншими методами: доплати, надбавки, соціальні виплати в розмірі більше 100% прожиткового мінімуму тощо. І таким чином, щоб загалом соціальний захист незахищених людей зростав.

 У нашій минулій розмові ви наголошували, що наразі потрібні інші підходи до пенсійного забезпечення. За останні три місяці міністерство почало втілювати (планувати) якісь інноваційні підходи в цьому напрямі?

– На сьогодні ми розробили чотири законопроєкти, якими наводимо лад у питанні прожиткового мінімуму та повертаємо йому первісне значення – величини, яка має забезпечувати базові потреби людини для життя. Ми «відв’язуємо» від поняття «прожитковий мінімум» визначення надбавок, підвищень, штрафів, надання адміністративних послуг тощо. Для їхнього визначення використовуватимуться окремі розрахункові величини.

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

А від розміру прожиткового мінімуму будуть визначатися лише пенсії та ті види державних допомог, які є основним джерелом доходу людини. У такий спосіб ми швидше наблизимо той розмір прожиткового мінімуму, який встановлюється в бюджеті, до фактичного розміру прожиткового мінімуму.

Також, як і обіцяли, у цих законопроєктах визначаємо дату щорічної індексації пенсій – 1 березня – та її поширення на пенсії військовослужбовців, державних службовців, журналістів, працівників органів місцевого самоврядування та інших категорій пенсіонерів, яким пенсія не індексується.

Ми запропонували розв’язання проблем, які накопичились у сфері пенсій за віком, призначених на пільгових умовах окремим категоріям працівників шкідливих професій (списки №1 та №2). Це і проблеми для самих працівників, яким роботодавці не видають довідки про «шкідливий» стаж, і люди не можуть звернутися за призначенням зароблених пільгових пенсій. І проблеми для роботодавців, у яких скоротились обсяги виробництва та які фактично не мають грошей, щоб фінансувати пільгові пенсії всім пенсіонерам, які колись працювали на підприємстві. І проблеми для Пенсійного фонду (ПФУ), який виплачує пільгові пенсії, а компенсації від роботодавців не отримує.

Для вирішення комплексу цих проблем міністерство винесло на розгляд Кабміну проєкт ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо накопичувальної професійної пенсійної системи». Ним передбачається запровадити накопичувальну професійну пенсійну систему для окремих категорій осіб віком до 35 років (станом на 1 липня 2021 року) із числа зайнятих на роботах за списками №1, №2 та деяких інших категорій осіб, які мають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

Отже, у майбутньому роботодавці сплачуватимуть додаткові внески за тих, хто в них працює зараз, а не працював колись. Накопичення будуть власністю людини без будь-яких додаткових довідок та умов, а Пенсійний фонд та державний бюджет звільняться взагалі від невластивих видатків та проблем з їхнім фінансуванням. Додатково країна отримає внутрішні «довгі» інвестиційні кошти, які можна спрямувати на розвиток економіки.

Щодо запровадження другого рівня системи пенсійного забезпечення, Мінсоцполітики надало свої зауваження до проєкту Закону України «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення» (№2683 від 27.12.2019), які знизять корупційні ризики, ризики монополізації, підвищать захист пенсійних накопичень людей та забезпечать комплексний розвиток усіх трьох рівнів пенсійної системи України.

‒ З ваших слів, станом на липень 2020 року дефіцит ПФУ збільшився на 15 млрд грн і складав майже 38 млрд грн. Тоді ви сказали, що працюєте над покращенням надходжень.

‒  Потрібно розуміти, що ті 15 млрд дефіциту, про які ви згадали, у нас з’явилися внаслідок фактичної зупинки економіки на початку пандемії, коли були жорсткі карантинні обмеження. А також у результаті того, що уряд підтримав вітчизняний бізнес, надавши можливість підприємцям та малому бізнесу не сплачувати ЄСВ під час вимушеного простою. При цьому ми не зупиняли на жоден день соціальні виплати, фінансували всі зобов’язання держави щодо соціального захисту, зокрема додаткові, рішення щодо яких прийняли вже в умовах карантину. Та навіть провели індексацію пенсій, коштів на яку не було передбачено аж до грудня місяця.

На сьогодні ситуація з надходженнями до ПФУ від ЄСВ поліпшилась, економіка України відновлюється оптимістичнішими темпами, ніж передбачали весняні прогнози.

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

Протягом усього літа ми мали перевищення власних доходів ПФУ від ЄСВ на 10–14% порівняно з аналогічними періодами 2019 року, а у вересні навіть на 20%.

Також за рахунок системи заходів Пенсійного фонду, органів ДПС, місцевих державних адміністрацій для захисту прав найманих працівників, виявлення фактів використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю станом на 1 вересня 2020 року загалом погашено більш ніж 3 млрд грн заборгованості роботодавців із платежів до ПФУ та ЄСВ.

‒ Не всі категорії пенсіонерів підпадають під індексацію. Ви це обіцяли змінити.

‒ Крім законопроєкту, про який я вже згадувала, ми нівелювали можливість маніпуляції з датою індексації. Встановлено, що індексація пенсій має здійснюватися з березня.

‒ А що буде з механізмом для перерахунку пенсій тим, у кого 40 і більше років стажу? Це переважно ті, хто вийшов на пенсію до 2000 року, коли були мізерні зарплати.

‒  Мінсоцполітики опрацьовує пропозиції для перерахунку пенсій тим, у кого 40 і більше років стажу, зокрема, є пропозиції щодо додаткового механізму обчислення пенсії, коли її розмір пропонується визначати окремо за період страхового стажу до 01.07.2000 та після цієї дати.

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

На наступний рік ми запланували п'ять етапів підвищення пенсій, які сформували в календар, де описали, кому підвищуватимуться пенсійні виплати на кожному етапі. 

‒ В інтерв’ю три місяці тому ви зазначали, що розглядаєте питання підвищення розмірів допомог особам з інвалідністю.

‒ Розміри державної соціальної допомоги протягом року збільшуються відповідно до підвищення розміру прожиткового мінімуму.

Сьогодні розміри державної соціальної допомоги становлять від 1712,00 грн до 4115,60 грн. Із грудня цього року розмір державної соціальної допомоги буде збільшено відповідно до підвищення розмірів прожиткового мінімуму і становитиме від 1769,00 грн до 4252,45 грн.

Також ми підвищили розмір допомоги на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, з 2 до 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Верховна Рада на початку вересня прийняла розроблений нами закон «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» щодо підвищення особам з інвалідністю з дитинства надбавки на догляд» (№ 851-ІХ від 02.09.2020).

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

З 1 січня 2021 року особам з інвалідністю з дитинства I групи надбавка на догляд встановлюється в розмірі:

  • особам з інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи А I групи (з 1 січня 2021 року ‒ 150% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; з 1 січня 2022 року ‒ 200% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність);
  • особам з інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи Б I групи (100% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність);
  • одиноким особам з інвалідністю з дитинства II і III груп, які за висновком лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу потребують постійного стороннього догляду, встановлюється надбавка на догляд за ними в розмірі 75% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А встановлюється в розмірі:

  • на дитину з інвалідністю підгрупи А віком до 6 років (з 1 січня 2021 року – 150% прожиткового мінімуму; з 1 січня 2022 року – 200% прожиткового мінімуму);
  • на дитину з інвалідністю підгрупи А віком від 6 до 18 років (з 1 січня 2021 року – 150% прожиткового мінімуму; з 1 січня 2022 року – 200% прожиткового мінімуму).

‒ Коли стартує довгоочікуваний процес монетизації пільгового проїзду?  

‒  Мінсоцполітики напрацювало законопроєкт, який передбачає внесення змін до законів України, що встановлюють право на пільговий проїзд окремим категоріям громадян, щодо надання пільги на оплату проїзду у формі грошової компенсації на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування у визначених ними порядку та розмірах. Така норма узгоджується зі ст. 91 Бюджетного кодексу України, якою передбачено фінансування компенсаційних виплат за пільговий проїзд за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Наразі до Мінсоцполітики надходять численні звернення від організацій перевізників. У них йдеться про необхідність монетизувати пільги з оплати проїзду. Також звертаються органи місцевого самоврядування – щодо передбачення коштів на пільговий проїзд у державному бюджеті.

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

Проте цей законопроєкт не було погоджено всіма зацікавленими співвиконавцями. Не всі підтримують перехід до монетизації пільг з оплати проїзду.

Також не вирішеним залишається питання визначення джерел фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільгове перевезення окремих категорій громадян. Враховуючи, що в деяких містах запроваджується система обліку пасажирських перевезень із застосування електронних карток, Мінсоцполітики наразі опрацьовує інформацію про обсяги пільгових перевезень за даними таких систем. І продовжує пошуки шляхів монетизації пільгового проїзду.

‒  Ви казали, що підвищення мінімальної зарплати (до 5000 грн з 1 вересня 2020 року) має вплинути на детінізацію «виплат у конвертах».

‒ Гадаю, його результати будуть зрозумілими наприкінці року – з аналізу ринку праці, який проводить Мінекономіки. З тої статистики, яку вже можна побачити за місяць, можу навести цифри зростання надходжень від ЄСВ до ПФУ. Так, якщо в серпні 2020 року надходження зросли по відношенню до серпня 2019-го на 11,9%, то у вересні 2020 року вони збільшилися відносно до вересня 2019-го на 20,3%. Це, безумовно, результат комплексних дій, але, зокрема, і детінізація «зарплат у конвертах» за рахунок підвищення мінімальної зарплати.

Post factum: коли і наскільки українцям підвищать мінімальну зарплату та пенсії

 

Додатково в проєкт бюджету на 2021 рік закладено чергові підвищення мінімальної заробітної плати. Зараз це: з січня 2021 року – до 6000 грн та з липня 2021 года – до 6500 грн. Питання дискутують народні депутати, остаточне рішення буде за Верховною Радою під час голосування за державний бюджет на 2021 рік.

 

Mind.ua 



Всі Реформи