Перед використанням новоствореного облікового запису, ще необхідно підтвердити поштову адресу. На протязі кількох хвилин на вашу поштову скриньку повинно прийти повідомлення, яке містить посилання для активації облікового запису.

Як повідомити про корупційне правопорушенняКоманда уповноваженого підрозділу
Безбар’єрністьВивчення міжнародного досвіду
Децентралізація владиОрганізації надання соціальних послугОрганізації надання послуг сприяння зайнятості населенняКращі практикиОрганізація надання адміністративних послуг соціального характеру в умовах децентралізації
Контактні даніСоцпослугиСімейні форми вихованняПатронат над дитиноюМетодичні матеріали
УсиновленняПошук дитиниДопомогаПроектиПро насКонтакти
ДитинаПрава дітейСоцпослугиОздоровлення та відпочинок дітейПрофілактика соціального сирітстваУсиновлення
РішенняПротоколи засіданьПлани робітЗвіти
Публічна інформаціяЩо таке публічна інформація, порядок її отримання та оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформаціїГрафік прийому, контактиФорми для подання запиту на отримання інформаціїІнформація про систему обліку публічної інформації
Електронний кабінет особи з інвалідністюЯкщо людина НЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІЯкщо людина ВЖЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІВхід на портал ЦБІЗаповнення та подача заяви про потребу в забезпеченні допоміжними засобами реабілітації
Е-сервісиЄдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомогиДопомога на дітей ФОПДопомога при народженні дитиниСубсидіїСистема розрахунку пенсійного забезпеченняЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЄ-допомогаМуніципальна няняВідкриті дані України
Європейська та Євроатлантична інтеграціяУгода про асоціацію між Україною та ЄСПерелік директив ЄС та звіти Мінсоцполітики про їх виконанняПлан заходів Мінсоцполітики щодо імплементації Угоди про асоціаціюТехнічна допомога Європейської Комісії TWINNING, TAIEX TWINNINGЄвроатлантична інтеграція (НАТО)Міжнародні проектиЕкспертно-консультативна групаПроект ЄС - МОП "Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці"Презентації
Формування життєстійкостіГромади до участі в Програмі життєстійкостіПоширені запитання-відповіді
ГромадянамСоціальні послугиРеєстр надавачів соціальних послугМатеринство, сім'я, дітиЗвернення громадянПублічна інформаціяПротидія торгівлі людьмиЗапобігання домашнього насильстваГендерна політикаБезоплатна правнича допомогаСоціальні гарантіїСанаторно-курортное лікуванняДецентралізація владиІнформація для переміщених осібРеформа МіністерстваВідкриті даніПакунок малюкаОсобам з інвалідністюГуманітарна допомогаДовідник безбар'єрностіБезбар’єрністьДії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеруєОздоровленняЯк отримати виплатиФормування життєстійкості
Гуманітарна допомогаНаціональний банк відкрив рахунок для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від російської агресіїNBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s AggressionІнтерактивна мапа благодійної допомоги
Інформація для переміщених осібНормативна базаВиплати на проживання для ВПОПитання- відповідіВізуальні матеріалиАлгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024пункт 2До пункту 3Алгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024 р. за Заявоюпункт 2.2пункт 2.7пункт 2.4Куди подати заяву про отримання допомоги для ВПО
Особам з інвалідністюРеабілітаціяРеалізація норм Конвенції про права осіб з інвалідністюДержавна підтримка діяльності громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх підприємствЗабезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітаціями)Опіка та піклування над повнолітніми особамиПрацевлаштуванняДеякі питання соціального захисту осіб з інвалідністюКаталог 2019Програма придбання спеціально обладнаних автомобілівРеабілітація дітей з інвалідністюЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЩодо придбання залізничних квитків
КомандаЖолнович Оксана ІванівнаМарчак Дарія МиколаївнаТокарєва Уляна ДмитрівнаКошеленко Костянтин БорисовичНенюченко Наталія ВікторівнаПостоловська Ірина Олександрівна
Нормативно-правова базаЗвітність та статистикаІнформація для здобувачів та ліцензіатівПерелік суб'єктів, які мають ліцензію з посередництва у працевлаштуванні за кордоном
Реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуДержавна атестація дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуМережа діючих закладів оздоровлення та відпочинку
Материнство, сім'я, дітиМатеринствоСім`яДитинаСлужби у справах дітей в ОТГСоціально-психологічна реабілітація дітейЗахист смі"ї та дітейРаннє втручання
Міжнародна діяльністьЄвропейська та Євроатлантична інтеграціяМіжнародне співробітництвоБезвізовий режим Україна-ЄС
Міжнародне співробітництвоДовідки про застосування законодавстваМіжнародні проектиСпівробітництво з ООНСпівробітництво з МОПСпівробітництво з Радою ЄвропиКомітет з економічних, політичних, соціальних та культурних прав ООН
єОздоровленняПро послугу та право на послугуПро кошти та банківську карткуПро заклади, що надають послугуПроблемні питання
Нормативна базаНормативні актиПроекти нормативних актівРегуляторна політика
ОрганізаціямВолонтерствоСоціальне страхуванняПублічні закупівлі
Оздоровлення та відпочинок дітейМережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуОздоровлення та відпочинок в ДП "УДЦ "Молода гвардія" та ДПУ "МДЦ"Артек"
Особам з інвалідністюПенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осібВиди пенсійПенсії військовослужбовцямПенсії громадянам, що за кордономПерерахунки пенсійСпростовуємо міфи про пенсійну системуПенсійне забезпечення осіб, які перемістилися у зв"язку із воєнними діямиДержавна соціальна допомогаКорисні посилання
Прес-центрНовиниМедіа про насВідеогалереяКонтакти для медіаЛюдина для людини
Про міністерствоКомандаПоложення про Міністерство соціальної політикиСтруктура апарату МіністерстваЕнергоефективністьКонтактиВідомстваВакансіїОчищення владиГромадська радаКонсультації з громадськістюМіжнародна діяльністьПрофспілка
Реформа МіністерстваРезультати конкурсу на посади фахівців з питань реформПерелік тестових питань
Про міністерствоПрес-центрНормативна базаОрганізаціямГромадянамЕ-сервісиЕ-даніПочуй менеПрацюй ВІЛЬНО!
Соціальні гарантіїПільгиПрацівникамГромадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиДітям війниВетеранам праціСоціальні стандартиЦентри захистуУчасникам революції гідності
Соціально-психологічна реабілітація дітейМетодичні ресурсиМережа закладів соціального захисту дітейСоціальні партнери
Установчі документиРегламентКерівництвоСтруктура
Установчі документиПоложення про Громадську раду
Відкриті даніПублічні закупівлі
Звернення громадянЗаконодавство щодо звернень громадянІнформація щодо звернень та прийому громадян
ДержбюджетЗакупівлі
ГоловнаПенсії10 запитань та відповідей про накопичувальні пенсії. 5.Чому потрібні зміни у фінансуванні дострокових пенсій для людей, які працюють у важких та шкідливих умовах?

10 запитань та відповідей про накопичувальні пенсії. 5.Чому потрібні зміни у фінансуванні дострокових пенсій для людей, які працюють у важких та шкідливих умовах?

22 Квітня 2021, 10:14

 

5. Чому потрібні зміни у фінансуванні дострокових пенсій для людей, які працюють у важких та шкідливих умовах?

 

Як відбувається зараз і чому це не працює

Право вийти на пенсію достроково, за 5 - 10 років до звичайного пенсійного віку, для людей, які певний час пропрацювали у шкідливих та важких умовах, передбачено було радянським законодавством у 1956 році, оскільки від такої роботи люди втрачали здоров’я, швидше втрачали працездатність. Держава була єдиним роботодавцем, вона отримувала вигоду від роботи людей у важких умовах, тому саме вона фінансувала дострокові пенсії для таких людей.

Після 1990-х років, коли відбулась приватизація багатьох підприємств, держава перестала бути єдиним роботодавцем для працівників виробництв зі шкідливими та важкими умовами праці. Тому з 2004 року законодавство передбачило, що дострокові пенсії для таких людей фінансують роботодавці наступним чином:

• спочатку Пенсійний фонд виплачує людині дострокову пенсію (з отриманого єдиного соціального внеску, тобто з коштів, які призначені на виплату звичайних пенсій всім пенсіонерам, а не на виплату пільгових пенсій),

• а потім підприємство, на якому колись ця людина працювала у важких або шкідливих умовах, відшкодовує ці суми Пенсійному фонду.

Це означає, що всі нинішні пенсіонери фактично кредитують бізнес, який використовував працю людей у важких та шкідливих умовах, а бізнес потім повертає борги пенсіонерам.

Але сьогодні цей механізм не працює, вимагає додаткового фінансування з державного бюджету України (за рахунок інших платників податків), і надалі ситуація буде погіршуватись.

Так відбувається тому, що більшість підприємств, які мають відшкодовувати Пенсійному фонду виплачені дострокові пенсії, цього не роблять:

• З понад 10000 підприємств, які мають відшкодовувати дострокові пенсії, понад 8000 мають заборгованість з відшкодування. З них понад 2500 є економічно неактивними – перебувають в стані банкрутства або не мають активів для погашення заборгованості.

• Зараз заборгованість підприємств з відшкодування дострокових пенсій вже становить більше 15,3 млрд гривень.

• Протягом останніх 10 років такий борг зріс більше, ніж у 5 разів (з 2,6 мільярдів до 15,3 мільярдів), і кожного року зростатиме приблизно на 1,5 мільярди гривень, при цьому вже тричі відбувалось списання частини цього боргу (на загальну суму близько 2 мільярдів).

 

Проблеми для бізнесу

В більшості випадків так відбувається не тому, що підприємства ухиляються від виконання своїх зобов’язань перед колишніми працівниками, а тому, що деякі підприємства вже ліквідувались, а для інших розміри відшкодування таких пенсій стали завеликими. Наприклад, раніше підприємство випускало багато продукції, на ньому працювало декілька тисяч людей. Але з часом обсяги виробництва скоротились, кількість працюючих теж. І зараз виходить, що підприємство з декількома сотнями працюючих має виплачувати дострокові пенсії декільком тисячам пенсіонерів.

Такий спосіб фінансування дострокових пенсій при зменшенні обсягів виробництва становить загрозу для бізнесу, не дозволяє підприємствам нарощувати обсяги виробництва, підвищувати заробітну плату, бути конкурентоздатними, а іноді призводить до ліквідації підприємства через борги.

 

Проблеми для людей

Ситуація зрозуміла, але люди не повинні ставати її заручниками.

Між тим, все частіше людина не може підтвердити своє право на дострокову пенсію за роботу в шкідливих та важких умовах. Часто людина не може зібрати необхідні довідки, якщо підприємство, на якому вона працювала, ліквідовано або реорганізовано, якщо ліквідовано той вид виробництва, де вона працювала. Навіть і без жодної ліквідації складнощі виникають, адже не на всіх підприємствах зберігаються документи, які підтверджують роботу у шкідливих або важких умовах, непоодинокі випадки, коли підприємства не проводять атестацію робочих місць, що позбавляє працівника права на пільгове пенсійне забезпечення тощо. Ми регулярно отримуємо звернення громадян з цього приводу.

Існуючий механізм фінансування дострокових пенсій не стимулює роботодавців до покращення умов праці на шкідливих та важких роботах. Іноді, з недобросовісними підприємцями, навіть навпаки: стимулює залишати умови такими, як є, експлуатувати людей, не вкладати кошти в модернізацію робочих місць, а сплату дострокової пенсії працівникам в подальшому перекласти на державний бюджет.

У майбутньому є ризики, що умови призначення дострокових пенсій для працівників шкідливих та важких виробництв переглядатимуться, або такі люди на загальнодержавному рівні будуть отримувати пенсії на загальних умовах у зв’язку з нарощуванням боргів підприємств щодо відшкодування дострокових пенсій і відсутністю коштів на їх виплату.

Якщо людина пропрацювала у шкідливих та важких умовах менше визначеного законодавством терміну, то жодної компенсації вона за існуючого механізму не отримує. Навіть якщо працювала у важких умовах близько десяти років, а до потрібного терміну не вистачило, скажімо, кількох місяців.

Як Уряд пропонує вирішити ці проблеми читайте за посиланням.

 



Всі Пенсії