10 запитань та відповідей про накопичувальні пенсії. 6. Дострокові пенсії для людей, які працюють у важких та шкідливих умовах – позиція Уряду
6. Дострокові пенсії для людей, які працюють у важких та шкідливих умовах – позиція Уряду
Чинний механізм фінансування дострокових пенсій для людей, які працюють у важких та шкідливих умовах, не працює та є причиною ряду проблем для людей та бізнесу. Про це ми писали ось тут https://www.msp.gov.ua/news/19941.html.
Уряд пропонує вирішити цю проблему, змінивши механізм фінансування таких пенсій та запровадивши професійну накопичувальну пенсійну систему для людей, які працюють у шкідливих та важких умовах. Це такий спосіб фінансування дострокових пенсій, коли люди отримують від роботодавця кошти у свою власність, на свої пенсійні рахунки, кожного місяця, поки працюють у важких або шкідливих умовах. А потім з накопичених коштів отримують дострокову пенсію.
Що робити
Уряд ухвалив та подав на розгляд Верховної Ради України законопроект, у якому запропонував зберегти право людей, які працювали у важких та шкідливих умовах, вийти на пенсію достроково, і змінити непрацюючий механізм фінансування таких дострокових пенсій на накопичувальний.
Зокрема:
• Роботодавці не будуть відшкодовувати дострокові пенсії, сплачені людям, які працювали у них в минулому, а натомість будуть сплачувати фактично таку ж суму у вигляді підвищеного єдиного соціального внеску за людей, які працюють у шкідливих та важких умовах зараз.
• При цьому, за людей, старших за 35 років, роботодавці сплачуватимуть додатковий відсоток ЄСВ до пенсійного фонду, а людям, молодшим за 35 років, перераховуватимуть на індивідуальні пенсійні рахунки у тому пенсійному фонді, який людина обере собі сама. Обирати можна буде з тих накопичувальних пенсійних фондів, які авторизує Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку для роботи в цій системі.
• Таким чином, для людей, старших за 35 років, нічого не зміниться взагалі. Їм дострокові пенсії так само виплачуватиме Пенсійний фонд. Але це більше не буде відбуватись за рахунок інших пенсіонерів, пенсіонери не кредитуватимуть бізнес, Пенсійний фонд не чекатиме, коли надійде відшкодування і чи надійде, а гарантовано матиме ресурс за рахунок підвищеного єдиного соціального внеску, який сплатять роботодавці.
• Люди, молодші за 35 років, протягом роботи в шкідливих та важких умовах кожного місяця отримуватимуть від роботодавця кошти на власні пенсійні рахунки. Потім з накопичених коштів люди отримають дострокову пенсію. В окремих випадках людина зможе забрати кошти одноразово, не залежно від віку: у випадку критичного захворювання чи стану здоров’я, набуття інвалідності 1 або 2 групи. Навіть, якщо людина пропрацює у шкідливих умовах один-два роки, вона отримає за це кошти, які при виході на пенсію зможе забрати одноразово.
• Якщо людина, молодша за 35 років, має більше третини стажу, необхідного для призначення дострокової пенсії за роботу у важких та шкідливих умовах, вона самостійно обере, куди перераховуватиме внески за неї роботодавець – до накопичувальної чи до солідарної системи, і, відповідно, звідки вона отримає дострокову пенсію – з Пенсійного фонду України чи з власного накопичувального пенсійного рахунку у накопичувальному фонді.
• Підприємства, які мають заборгованість з відшкодування дострокових пенсій, зможуть розстрочити її сплату на строк до 60 місяців.
Що і кому це дасть
1. Справедлива компенсація людям за роботу в шкідливих умовах, без жодних додаткових вимог. Пенсійні накопичення будуть власністю працівника, на які він матиме право, навіть не набувши стажу, необхідного для отримання пенсії на пільгових умовах. В такому випадку він зможе скористатись ними після виходу на пенсію на загальних умовах.
Таким чином, людина отримає справедливу компенсацію за роботу на шкідливих та важких виробництвах, навіть протягом нетривалого часу, і в жодному випадку не буде позбавлена прав на накопичення, в тому числі і при ліквідації підприємства-роботодавця, відсутності у нього документів, які підтверджують, що людина працювала в шкідливих умовах тощо.
2. Інвестиції для економіки. Пенсійні накопичення людей у професійній пенсійній системі будуть внутрішнім інвестиційним ресурсом, який можна спрямувати на розвиток економіки. За попередніми розрахунками, за перші три роки такий ресурс може скласти понад 6 млрд гривень.
3. Покращення умов праці. Запропоновані заміни стимулюватимуть роботодавців модернізувати виробництва та покращувати умови праці, адже це зменшить їх витрати на фінансування пільгових пенсій.
4. Звільнення державного бюджету від фінансування зобов’язань роботодавців щодо пільгових пенсій. Сьогодні за рахунок державного бюджету покриваються недоотримані суми від підприємств по відшкодуванню витрат, пов’язаних з виплатою і доставкою пільгових пенсій. За умови зміни механізму відбудеться поступове звільнення державного бюджету від цих видатків до 2046 року.
5. Збільшення навантаження на роботодавців не відбудеться, оскільки ті кошти, які вони зараз відшкодовують ПФУ за пенсії, призначені на пільгових умовах, в подальшому сплачуватимуть через підвищену ставку ЄСВ за працюючих. Відбувається заміна механізму, а не збільшення навантаження. Звичайно, для тих роботодавців, які різними способами ухилялись від відшкодування ПФУ сплачених пенсій, навантаження зросте.
Довідково
*Зміни стосуються пенсійного забезпечення людей, які зайняті на роботах зі шкідливими та важкими умовами праці, за Списками №1 та №2, і за результатами атестації робочих місць, на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до закону (трактористи, доярки, свинарки, зайняті у с.-г. виробництві, робітники текстильних виробництв, водії міського пасажирського транспорту тощо).
Актуарні розрахунки. Науково-дослідним інститутом праці і зайнятості населення Міністерства соціальної політики та НАН України було проведено актуарну оцінку фінансування пенсій, призначених на пільгових умовах, за трьома сценаріями:
сценарій 1 – без заміни механізму відшкодування (чинне законодавство);
сценарій 2 – заміна механізму відшкодування на сплату підвищеної ставки ЄСВ за працівників до 35 років (проект закону);
сценарій 3 – поступова заміна механізму відшкодування на сплату підвищеної ставки ЄСВ за працівників, які вперше розпочинають трудову діяльність в особливих умовах праці.
Проводилась оцінка обсягу необхідного фінансування у цінах 2020 року з держбюджету та від роботодавців на період 2021 – 2055 рр. та порівняльний аналіз витрат підприємств.
Відповідно до актуарної оцінки, сценарій 2 є найоптимальнішим.
Для держави – до 2046 відбудеться повне звільнення державного бюджету від видатків на фінансування пенсій, призначених на пільгових умовах (за умов, визначених чинним законодавством, такі витрати практично зростатимуть). На перехідному етапі (2020 – 2045 роки) витрати державного бюджету становитимуть у піковий період 1 – 1,5 млрд грн на рік.
Для роботодавців – витрати на сплату підвищеного розміру ЄСВ в середньому залишаться співставними з витратами на відшкодування пільгових пенсій, але при цьому відповідатимуть обсягам виробництва. В довгостроковій перспективі видатки зменшаться. У розрізі окремих підприємств можуть бути як збільшення витрат, так і зменшення, що залежить від співвідношення працюючих зараз та пільгових пенсіонерів, що працювали на підприємстві раніше.
Всі Пенсії