Е-лікарняний: актуальна інформація для громадян
Створено медичний висновок. Як діяти?
Окремі поширені питання і випадки
- Якщо ви одужали раніше
- Якщо ви довго хворієте
- Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини
- Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного
- Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним
До Фонду соціального страхування України сформовано і передано на оплату 130 тисяч е-лікарняних.
Сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм.
Вам створили медичний висновок. Як діяти?
● Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний.
● Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду.
● Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть два повідомлення:
- від E-health щодо створення медичного висновку із зазначенням його номеру,
- від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії.
● Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити у будь-який зручний обом спосіб, наприклад, телефоном.
Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати на виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця.
За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансуванняоперативно і #фінансуваннястрахувальників).
● Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину строку, у який лікарі можуть внести зміни.
● Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.
Окремі поширені питання і випадки
Якщо ви одужали раніше
● Електронний лікарняний створюється одразу зі статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання або наступного огляду).
● Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію лікарняного.
Якщо ви довго хворієте
● Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця.
● Таких електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страхового випадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання.
● Також новий медичний висновок (а отже наступний продовжений е-лікарняний) створять в разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу.
● Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладнення і показання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.
Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ: http://www.fssu.gov.ua/.../main/uk/publish/article/975799
Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини
● Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.
● Для таких випадків розроблені «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
● Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець.
Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного
● Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку.
● Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації – можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних даних!
● Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення.
● Переглянути свій медичний висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).
● Поставити запитання щодо створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77.
● Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на веб-порталі Пенсійного фонду України не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний не було створено.
● У першу чергу, запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду України для з’ясування причин: 0800-503-753.
● Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету на веб-порталі Пенсійного фонду України за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону.
Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним
● Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соціального страхування України незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.
● Дата фінансування допомоги від ФССУ працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку.
● Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.
● Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду соціального страхування України: https://t.me/socialfund.
● Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.
● Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.
● Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.
● Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/.../main/uk/publish/article/968493
Всі Головні новини