Нові правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги: відповіді на типові запитання
З 1 грудня набувають чинності зміни до правил ввезення та обліку гуманітарної допомоги. Відповідні зміни були затверджені постановою Кабміну «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану».
Відповідно до постанови, змінюються правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги, а інформація про неї буде оцифрована в автоматизованій системі.
Серед основних змін:
впровадження доступного електронного інструменту обліку гуманітарної допомоги;
За допомогою веб-платформи “Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги”, організації, які збираються ввезти гуманітарну допомогу, зможуть зареєструватись, авторизуватись на сайті, сформувати та подати декларацію. Декларація шляхом інформаційного обміну буде прямувати на митницю. Система автоматично присвоюватиме декларації унікальний код. За цим кодом митники пропускатимуть вантаж. Декларативний принцип ввезення гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану буде збережено, процес ввезення таких вантажів спрощено.
запровадження зручної форми для автоматичних звітів, що передбачені законодавством
До 15 числа наступного за звітним місяцем організація, яка завезла гуманітарну допомогу має сформувати в системі автоматичний звіт. У нього вона має вказати “статус” допомоги, яку отримала, чи вона роздана, якщо так, то коли і де, якщо не роздана, чи є залишки це також вказується у звіті. Звіт носить описовий характер.
скасування гарантійних листів
Це означає, що гуманітарна допомога для військових буде завозитись без потреби у наявності гарантійного листа. Інформація про такі вантажі буде закрита для загалу з міркувань безпеки.
Як працюватиме цифровий алгоритм?
Користувач має зареєструватись в Автоматизованій системі за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
Після цього отримати номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги
Внести перелік товарів, які планується завозити
Зберегти унікальний код гуманітарної допомоги
Подати декларацію з унікальним кодом на митницю в електронній або паперовій формі
Ввезти допомогу
Розподілити
Звітувати
З 1 листопада розпочалось до тестування вебплатформи для ввезення та обліку гуманітарної допомоги.
Головна мета цього етапу – виявити, що можна покращити в роботі, де є проблемні місця та яким чином оптимізувати процес. Тому ми очікуємо на активний зворотній зв’язок, щоб згодом запустити систему повноцінно!
Важливо: тестовий період означає лише можливість ознайомитись із роботою системи, алгоритмом. Про необхідність всіх отримувачів гуманітарної допомоги користуватись цією системою з 1 листопада не йдеться.
Як долучитись до тестування?
1. Зайдіть на портал https://good.gov.ua/
2. Увійдіть в кабінет за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) – він є у кожної юридичної особи, що має принаймні банківський рахунок
3. Якщо організація раніше не мала статус отримувача гуманітарної допомоги, то їй варто після входу в систему провести реєстрацію – фактично підтвердити в системі, що всі її дані правильні та отримати номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги
4. Спробуйте сформувати дані про вантаж
5. Після цього складіть митну декларацію
6. Протестуйте формування інвентаризаційного опису (для бюджетних установ це буде обов’язкова форма, для інших отримувачів – у разі неспівпадіння у заявленій та фактично отриманій допомозі)
7. Заповніть звіт
Детальну інструкцію, як користуватись системою, можна знайти за посиланням.
У випадку запитань щодо долучення до процесу тестування, звертайтесь за номером телефону (044) 494-19-10.
Залишити зворотній зв’язок про користування системою можна за електронною поштою: callcenter@ioc.gov.ua.
Для оперативної взаємодії з технічною командою запрошуємо приєднатись до чату щодо тестування послуги.
Відповіді на типові запитання
Чи повинен отримувач, який вже є в реєстрі, реєструватись в системі знову чи це буде автоматично?
Реєструватись заново не потрібно. Отримувачі гуманітарної допомоги, які на сьогодні вже зареєстровані в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, повторної реєстрації не потребують та здійснюватимуть вхід в систему за КЕП та кодом ЄДРПОУ. Номер отримувача в Єдиному реєстрі лишається той самий.
Чи доступ за КЕП від імені юридичної особи повинен здійснювати керівник, чи будь-яка особа, яка буде визначена в рамках посадових обов'язків відповідальною за користування системою?
Подавати дані в систему від імені юридичної особи можуть особи, інформація про яких наявна у відомостях ЄДР (керівник юридичної особи та інші особи (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи).
Скільки часу буде займати розгляд та надання унікального коду?
Унікальний код гуманітарної допомоги надається одразу після формування отримувачем гуманітарної допомоги та подання ним в систему запису про товари, що визнаються гуманітарною допомогою із зазначенням категорії товарів (без УКТЗЕД) та їх найменувань, орієнтовної ваги та кількості.
Чи передбачено існування плану розділу та як він тоді має формуватись?
Формування та подання плану розподілу в Автоматизованій системі не передбачається. Мінсоцполітики вже розроблено відповідні зміни до постанови КМУ № 927, які опубліковані на офіційному веб-сайті для громадського обговорення.
Інвентаризацію треба буде проводити, коли отримувач благодійний фонд? Чи це стосується тільки органів місцевого самоврядування?
Подання інвентразиційного опису в Автоматизовану систему є обов’язковим для установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів. Отримувачі – БФ подають інвентаризаційний опис в систему за необхідності (у разі, якщо кількість гуманітарної допомоги, що фактично надійшла, відрізняється від задекларованої).
Звертаємо увагу, що обов’язок отримувачів гуманітарної допомоги та набувачів гуманітарної допомоги – юридичних осіб здійснювати бухгалтерський облік гуманітарної допомоги встановлений відповідно до статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу» та на період дії воєнного стану не скасовувався.
Інвентаризаційний опис складається благодійним фондом лише у випадку, якщо при доставці виявлено недостачу? Як це співвідноситься з тим, що звіти мають подавати всі?
Так. Інвентаризаційний опис в системі подається отримувачем гуманітарної допомоги – БФ тільки у випадку наявності розбіжностей між фактично отриманою гуманітарною допомогою та даними декларації. Звіт подають усі отримувачі гуманітарної допомоги, що передбачено відповідно до статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу».
Яка форма звіту, де її знайти, чи цей звіт буде в автоматизованій системі чи буде вручну набиратися?
Форма звіту про наявність і розподіл гуманітарної допомоги на період дії воєнного стану затверджена відповідно постанови КМУ № 953 від 05.09.2023 (додаток 3) та може автоматично формуватися в Автоматизованій системі за даними декларації (з проставленням отримувачем лише цифр) або створюватися отримувачем в паперовому вигляді та завантажуватися в систему у форматі .pdf.
Чи буде розглядатися можливість подання звітів раз на 3 місяці, а не щомісяця до 15-го числа?
Обов’язок отримувача гуманітарної допомоги щомісяця звітувати про наявність і розподіл гуманітарної допомоги встановлений відповідно до статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу». Підзаконний нормативно-правовий акт (постанова Уряду) не може встановлювати строків для звітування, які не відповідають Закону.
В якому вигляді звітувати про роздану гуманітарку? Особливо в регіонах які обстрілюються і немає зайвого часу на документи?
Для внесення в систему даних про наявність та розподіл гуманітарної допомоги надається до 90 днів з дати ввезення товарів. Для звітування достатньо зазначити інформацію про набувачів – юридичних осіб та/або кількість фізичних осіб у регіоні, де було роздану допомогу. Жодних переліків громадян або їх паспортних даних надавати не потрібно. У разі, якщо гуманітарну допомога отримана але протягом 90 днів не розподілялася, необхідно у звіті зазначити про її наявність у графі «Залишок загалом».
Як звітувати про медицину, турнікети і т.д.?
Для внесення інформації про розподіл медичної допомоги достатньо зазначити її набувача – юридичну особу (передання товарів оформлюється первинним документом, як то акт приймання-передачі тощо) або зазначити кількість фізичних осіб, яким було надано такі медичні вироби. Для передачі гуманітарної допомоги запит від її набувачів не вимагається.
Якщо отримувач вніс в систему товари гуманітарної допомоги чи потрібно водію при перетині кордону знову подавати декларацію?
Інформація про товари гуманітарної допомоги в Автоматизовану систему вноситься відповідно до полів 10 та 12 (за наявності) декларації, затвердженої постановою КМУ від 05.09.2023 № 953 (додаток 1) та містить інформацію про категорії товарів (без УКТЗЕД), найменування, орієнтовну вагу та кількість. Внесений в систему запис про такі товари одразу отримує унікальний код гуманітарної допомоги. Декларація може бути подана у три способи: в самій Автоматизованій системі (шляхом заповнення решти полів декларації), через систему митниці «Єдине вікно для міжнародної торгівлі» або в паперовому вигляді безпосередньо в пункті пропуску. В усіх випадках в Декларації має бути зазначено унікальний код гуманітарної допомоги, наданий Автоматизованою системою.
Чи можна залучити митних брокерів для оформлення митної декларації? Чи лише отримувач повинен заповнювати митну декларацію під своїм КЕП?
Інформацію в Автоматизовану систему може вносити тільки отримувач гуманітарної допомоги. Декларація в паперовій формі безпосередньо у пункту пропуску може також подаватися уповноваженим представником декларанта.
Чи потрібні для подання митної декларації попередні листи від набувачів?
Ні, не потрібні.
Чи будуть визнаватись товари військового призначення (ТВП) гуманітарною допомогою?
Так. Ввезення товарів гуманітарної допомоги, які належать до товарів військового призначення, здійснюється в установленому законодавством порядку з урахуванням постанов КМУ від 20.11.2003 № 1807 та від 09.12.2022 № 1378.
Чи можна буде передати актом гуманітарну допомогу на військовослужбовця?
Так. Відповідно до ЗУ «Про гуманітарну допомогу» фізична особа, у т.ч. військовослужбовець може бути набувачем гуманітарної допомоги
Як декларувати гуманітарний вантаж якщо він іде разом з іншим вантежем (наприклад: наші 1.5 т їдуть в вантажівці в складі 40 т гуманітарного вантажу для інших фондів)?
Так, як і сьогодні. Якщо по Постанові 174 Ви декларували 1,5 тони окремою декларацією, то фонд – отримувач гуманітарної допомоги в Україні має внести в систему дані про 1,5 тони вантажу, які прямують до нього, зазначивши найменування товарів та орієнтовну вагу і кількість пакувань. Якщо вантаж вагою 40 т декларувався сукупно на один фонд – отримувача гуманітарної допомоги, а далі розподілявся між іншими фондами (набувачами гуманітарної допомоги), то фонд – отримувач вносить в систему дані про загальний вантаж (40 тон)
Чи потрібно заповнювати кілька декларації, якщо вантаж везеться кількома авто?
Ні. В одній декларації можна зазначити до 20 позицій щодо різних транспортних засобів, інформація про які зазначається у полі 12 декларації за формою, затвердженою відповідно до постанови № 953 від 05.09.2023.
Як і коли треба вказувати дані перевізників вантажу?
Дані перевізника вантажу можуть вказувати безпосередньо отримувачем гуманітарної допомоги в автоматизованій системі при формуванні ним електронної декларації, яка автоматично відправляється митним органам. У такому випадку отримувач лише повідомляє перевізника про номер такої декларації або надсилає йому її електронну копію для повідомлення в пункт пропуску. У разі, якщо отримувачу не відомі дані про перевізника, то він формує в системі лише запис про вантаж (товари, їх орієнтовну вагу та кількість пакувань) і отримує в системі унікальний код гуманітарної допомоги, який повідомляє донору або перевізнику для оформлення та подання декларації у паперовому вигляді у пункті пропуску.
Якщо гуманітарний вантаж для нашої організації їде різними рейсами (частина з Німеччини, частина з Англії) заповнювати форму під кожен вантаж окремо?
Залежить від того, чи вантаж відправляється різними суб’єктами (донорами) та різними транспортними засобами. Наприклад, Ваш вантаж направляється одним донором одному отримувачу і переміщується в одному транспортному засобі, але завантажується частково в Англії, частково в Німеччині. У такому випадку формується одна декларація і зазначається країна реєстрації донора. Якщо ж це різні вантажі (від різних донорів або переміщуються в різних транспортних засобах), то необхідно заповнювати декларацію окремо на кожен вантаж.
Чи треба перевізникові заповнювати декларації чи інші документи для провезення гуманітарного вантажу?
Якщо електронна декларація вже створена отримувачем гуманітарної допомоги і відправлена митним органам через автоматизовану систему, то перевізнику нічого додатково подавати не потрібно. Достатньо повідомити представнику митного органу номер декларації або показати її електронну копію – зазначені дані надасть отримувач гуманітарної допомоги, який здійснював електронне декларування.
Якщо на пункті пропуску не буде доступу до інтернету, яким чином буде відбуватись оформлення вантажу?
Запис під унікальним кодом гуманітарної допомоги про товари, що визнаються гуманітарною допомогою, та відповідна декларація (якщо вона створена в системі) надсилаються до інформаційної системи митних органів відразу після внесення даних в автоматизовану систему. Таким чином, усі необхідні дані будуть наявні в базі даних митних органів на момент митного оформлення у пункті пропуску.
Для придбання товарів на території України (без ввезення) гуманітарною організацією за кошти донорів для подальшої їх дистрибуції діятиме такий же алгоритм?
Ні. Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги, затверджений Постановою КМУ № 953 від 05.09.2023, діє лише для пропуску товарів через митний кордон.
Чи може заклад охорони здоров'я бути напряму отримувачем гуманітарної допомоги та користуватися електронною системою?
Так. Отримувачі гуманітарної допомоги визначені відповідно до статті 1 Закону України.
Всі Гуманітарна допомога