Відповіді на питання щодо ввезення гуманітарної допомоги
Розповідаємо, як минув перший день запуску Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги.
У цифрах: у системі зареєструвалось майже 500 користувачів, тобто отримувачів гуманітарної допомоги. Це були фонди, громадські організації, органи місцевої влади, бюджетні установи. Загалом, в Реєстрі вже більше 2 тисяч отримувачів.
Нагадуємо, що наявність в Реєстрі – це обов’язкова умова для ввезення гуманітарної допомоги з-за кордону.
За перший день було сформовано більше 120 даних про вантажі та понад 60 декларації для митного оформлення.
Враховуючи зворотній зв’язок від користувачів, відповідаємо на найчастіші питання, які виникали вчора
1. Як завозити автомобілі для передачі військовим?
Чинним законодавством передбачено, що передавати транспортні засоби можна тільки визначеним частиною 2 статті 6 Закону “Про гуманітарну допомогу” набувачам. Простими словами: для використання ЗСУ, Нацгвардії та іншими військовими формуваннями.
Передавати автівку напряму від волонтера до військового у межах чинного законодавства не передбачено. Так було і до введення в дію нових правил обліку гуманітарної допомоги, так є і зараз. Натомість ухвалений Верховною Радою законопроєкт №9111 таку можливість передбачає. Сподіваємось, що невдовзі його буде підписано Президентом і це питання буде врегульовано також.
Наразі, щоб завезти авто потрібно заповнити декларацію (паперову чи онлайн). У паперовій декларації (її завантажити можна тут http://surl.li/nuvar) необхідно в такому випадку вказати лише номер військової частини. Детальніше за посиланням: http://surl.li/nuvam. Код ЄДРПОУ, номер отримувача з Реєстру та унікальний код гуманітарної допомогу можна не вказувати, якщо не відомо.
2. Чи можна подавати паперову декларацію?
Так, можна. Ця можливість збережена до 1 квітня наступного року. Проте у декларації треба вказати номер отримувача гуманітарної допомоги, який був йому присвоєний під час реєстрації в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Цей номер (чотири цифри) стане доступним після реєстрації в Єдиному реєстр на сайті https://good.gov.ua. Як писали вище, завозити гуманітарну допомогу можуть лише отримувачі на сайті. Тобто організації варто один раз за допомогою КЕП керівника юридичної особи зайти в Реєстр, якщо раніше не були в ньому, отримати номер та далі вказувати постійно цей номер в паперових деклараціях.
3. Чи обов‘язкове включення до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги з 01.12.2023?
Так, тому що відповідно до законодавства завозити гуманітарку можуть лише отримувачі. Цей статус можна мати лише після включення до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги. Раніше це робила окрема Робоча група при Мінсоцполітики, зараз – процес цифровізований.
4. Чи може водій декларувати вантаж за паперовою декларацією?
Так, але варто вказати код отримувача гуманітарної допомоги, тобто організації, на яку завозяться товари, про що вказували вище.
Якщо вантаж везеться на військову частину, то код можна не вказувати – ознайомтесь з методичними рекомендаціями як заповнювати декларацію https://www.msp.gov.ua/news/23277.html
5. Чи дійсний номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, якщо реєстрація була здійснена раніше (в період тестування/до початку тестування)?
Якщо організація була в Реєтрі до початку тестування – тобто до 1 листопада 2023 року, її номер зберігається. Тобто з 1 грудня організації доступний той самий номер.
Але звертаємо увагу, що ті, хто вносив в систему дані під час тестування (з 1 листопада до 28 листопада) – реєструвались саме для тестування. Тому зараз потрібно провести реєстрацію в автоматизованій системі.
6. Чи може керівник організації делегувати право вносити дані в систему іншій особі? Чи він може делегувати ці повноваження?
Керівник робить перший крок, реєструючи організацію в Реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
Для цього він заходить в систему за КЕП, виданим на юридичну особу, дані про яку зазначено в ЄДР з правами підпису. Потім вносить необхідну інформацію про організацію і отримує доступ до власного електронного кабінету.
Після цього він може делегувати право вносити дані та підписувати документи іншим особам, яких на те уповноважить.
Щоб отримати це право людині достатньо зайти в систему за КЕП юридичної або фізичної особи, потім:
обрати в меню «Кабінет запиту повноважень»
в Кабінеті – завести дані про себе, як представника отримувача, внести дані про організацію (або завантажити з ЄДР), завантажити документи (cвідоцтво про акредитацію, установчий документ, витяг з Єдиного державного реєстру) подати запит на підтвердження прав
Керівник у своєму кабінеті в меню обирає опцію "підтвердження повноважень" і підтверджує запит.
Після цього уповноважена особа може вносити дані і працювати в системі.
Звертаємо увагу, що у подальшій роботі уповноваженій особі необхідно буде використовувати той КЕП (юрособи чи фізособи), за яким вона вперше заходила в систему і отримала право на підпис і заведення даних по цьому ключу.
Загалом керівник організації може делегувати це право п'ятьом особам. У разі необхідності – повноваження можна відізвати.
7. Чи можуть бути отримувачами гуманітарної допомоги організації, яких немає в Єдиному реєстрі?
Ні, не можуть. Законодавством визначено, що завозити гуманітарну допомогу можуть лише отримувачі, які є в Єдиному реєстрі. Так +було і до оновлення порядку ввезення гуманітарної допомоги. Як отримати номер в Реєстрі – за посиланням https://www.msp.gov.ua/files/01-0111.pdf
Всі Гуманітарна допомога