Перед використанням новоствореного облікового запису, ще необхідно підтвердити поштову адресу. На протязі кількох хвилин на вашу поштову скриньку повинно прийти повідомлення, яке містить посилання для активації облікового запису.

Як повідомити про корупційне правопорушенняКоманда уповноваженого підрозділу
Безбар’єрністьВивчення міжнародного досвіду
Децентралізація владиОрганізації надання соціальних послугОрганізації надання послуг сприяння зайнятості населенняКращі практикиОрганізація надання адміністративних послуг соціального характеру в умовах децентралізації
Контактні даніСоцпослугиСімейні форми вихованняПатронат над дитиноюМетодичні матеріали
УсиновленняПошук дитиниДопомогаПроектиПро насКонтакти
ДитинаПрава дітейСоцпослугиОздоровлення та відпочинок дітейПрофілактика соціального сирітстваУсиновлення
РішенняПротоколи засіданьПлани робітЗвіти
Публічна інформаціяЩо таке публічна інформація, порядок її отримання та оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформаціїГрафік прийому, контактиФорми для подання запиту на отримання інформаціїІнформація про систему обліку публічної інформації
Електронний кабінет особи з інвалідністюЯкщо людина НЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІЯкщо людина ВЖЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІВхід на портал ЦБІЗаповнення та подача заяви про потребу в забезпеченні допоміжними засобами реабілітації
Е-сервісиЄдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомогиДопомога на дітей ФОПДопомога при народженні дитиниСубсидіїСистема розрахунку пенсійного забезпеченняЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЄ-допомогаМуніципальна няняВідкриті дані України
Європейська та Євроатлантична інтеграціяУгода про асоціацію між Україною та ЄСПерелік директив ЄС та звіти Мінсоцполітики про їх виконанняПлан заходів Мінсоцполітики щодо імплементації Угоди про асоціаціюТехнічна допомога Європейської Комісії TWINNING, TAIEX TWINNINGЄвроатлантична інтеграція (НАТО)Міжнародні проектиЕкспертно-консультативна групаПроект ЄС - МОП "Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці"Презентації
Формування життєстійкостіГромади до участі в Програмі життєстійкостіПоширені запитання-відповіді
ГромадянамСоціальні послугиРеєстр надавачів соціальних послугМатеринство, сім'я, дітиЗвернення громадянПублічна інформаціяПротидія торгівлі людьмиЗапобігання домашнього насильстваГендерна політикаБезоплатна правнича допомогаСоціальні гарантіїСанаторно-курортное лікуванняДецентралізація владиІнформація для переміщених осібРеформа МіністерстваВідкриті даніПакунок малюкаОсобам з інвалідністюГуманітарна допомогаДовідник безбар'єрностіБезбар’єрністьДії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеруєОздоровленняЯк отримати виплатиФормування життєстійкості
Гуманітарна допомогаНаціональний банк відкрив рахунок для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від російської агресіїNBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s AggressionІнтерактивна мапа благодійної допомоги
Інформація для переміщених осібНормативна базаВиплати на проживання для ВПОПитання- відповідіВізуальні матеріалиАлгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024пункт 2До пункту 3Алгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024 р. за Заявоюпункт 2.2пункт 2.7пункт 2.4Куди подати заяву про отримання допомоги для ВПО
Особам з інвалідністюРеабілітаціяРеалізація норм Конвенції про права осіб з інвалідністюДержавна підтримка діяльності громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх підприємствЗабезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітаціями)Опіка та піклування над повнолітніми особамиПрацевлаштуванняДеякі питання соціального захисту осіб з інвалідністюКаталог 2019Програма придбання спеціально обладнаних автомобілівРеабілітація дітей з інвалідністюЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЩодо придбання залізничних квитків
КомандаЖолнович Оксана ІванівнаМарчак Дарія МиколаївнаТокарєва Уляна ДмитрівнаКошеленко Костянтин БорисовичНенюченко Наталія ВікторівнаПостоловська Ірина Олександрівна
Нормативно-правова базаЗвітність та статистикаІнформація для здобувачів та ліцензіатівПерелік суб'єктів, які мають ліцензію з посередництва у працевлаштуванні за кордоном
Реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуДержавна атестація дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуМережа діючих закладів оздоровлення та відпочинку
Материнство, сім'я, дітиМатеринствоСім`яДитинаСлужби у справах дітей в ОТГСоціально-психологічна реабілітація дітейЗахист смі"ї та дітейРаннє втручання
Міжнародна діяльністьЄвропейська та Євроатлантична інтеграціяМіжнародне співробітництвоБезвізовий режим Україна-ЄС
Міжнародне співробітництвоДовідки про застосування законодавстваМіжнародні проектиСпівробітництво з ООНСпівробітництво з МОПСпівробітництво з Радою ЄвропиКомітет з економічних, політичних, соціальних та культурних прав ООН
єОздоровленняПро послугу та право на послугуПро кошти та банківську карткуПро заклади, що надають послугуПроблемні питання
Нормативна базаНормативні актиПроекти нормативних актівРегуляторна політика
ОрганізаціямВолонтерствоСоціальне страхуванняПублічні закупівлі
Оздоровлення та відпочинок дітейМережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуОздоровлення та відпочинок в ДП "УДЦ "Молода гвардія" та ДПУ "МДЦ"Артек"
Особам з інвалідністюПенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осібВиди пенсійПенсії військовослужбовцямПенсії громадянам, що за кордономПерерахунки пенсійСпростовуємо міфи про пенсійну системуПенсійне забезпечення осіб, які перемістилися у зв"язку із воєнними діямиДержавна соціальна допомогаКорисні посилання
Прес-центрНовиниМедіа про насВідеогалереяКонтакти для медіаЛюдина для людини
Про міністерствоКомандаПоложення про Міністерство соціальної політикиСтруктура апарату МіністерстваЕнергоефективністьКонтактиВідомстваВакансіїОчищення владиГромадська радаКонсультації з громадськістюМіжнародна діяльністьПрофспілка
Реформа МіністерстваРезультати конкурсу на посади фахівців з питань реформПерелік тестових питань
Про міністерствоПрес-центрНормативна базаОрганізаціямГромадянамЕ-сервісиЕ-даніПочуй менеПрацюй ВІЛЬНО!
Соціальні гарантіїПільгиПрацівникамГромадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиДітям війниВетеранам праціСоціальні стандартиЦентри захистуУчасникам революції гідності
Соціально-психологічна реабілітація дітейМетодичні ресурсиМережа закладів соціального захисту дітейСоціальні партнери
Установчі документиРегламентКерівництвоСтруктура
Установчі документиПоложення про Громадську раду
Відкриті даніПублічні закупівлі
Звернення громадянЗаконодавство щодо звернень громадянІнформація щодо звернень та прийому громадян
ДержбюджетЗакупівлі
ГоловнаІнвалідністьАналітична записка до науково-дослідної роботи щодо питанням підвищення рівня економічного стимулювання роботодавців щодо працевлаштування інвалідів

Аналітична записка до науково-дослідної роботи щодо питанням підвищення рівня економічного стимулювання роботодавців щодо працевлаштування інвалідів

15 Лютого 2012, 19:35

Підвищення авторитету України як держави, яка прагне до створення соціально-орієнтованої економіки зокрема по відношенню до осіб з обмеженими можливостями, не можливо без забезпечення участі інвалідів у житті суспільства та створення умов для залучення інвалідів у сферу праці.

Науково-дослідна робота присвячена актуальним для України питанням підвищення рівня економічного стимулювання роботодавців щодо працевлаштування інвалідів, яким належить особлива роль у вирішенні питань зайнятості осіб з інвалідністю. Саме від роботодавців, їх можливостей  залежить створення необхідних умов для забезпечення інвалідів гідною працею та їх ефективне  працевлаштування. Метою такого стимулювання є підвищення зацікавленості роботодавців у створенні робочих місць для осіб з інвалідністю.

Наукове дослідження передбачає вирішення поставленої задачі шляхом удосконалення та підвищення ефективності діючих механізмів економічного стимулювання роботодавців до працевлаштування осіб з інвалідністю.

В роботі здійснена оцінка кращого зарубіжного досвіду щодо заохочення роботодавців працевлаштовувати інвалідів та особливостей квотування в окремих країнах.   

Як свідчить зарубіжна практика, на сьогодні найбільш ефективним та прогресивним стратегічним напрямом у вирішенні проблем зайнятості людей з інвалідністю є одночасне застосування методу квотування з заходами економічного стимулювання роботодавців:

  • гнучка система квотування, яка враховує  чисельність працівників підприємства, ситуацію на ринку праці, форми власності підприємства, передбачає, зокрема, зарахування одного працевлаштованого інваліда з тяжкими формами інвалідності як 2 чи більше працевлаштованих інвалідів (Німеччина, Франція, Угорщина, Австрія, Польща, Іспанія, Люксембург, Японія);
  • прогресивна система «штрафування» роботодавців за невиконання нормативу, при якій сума штрафування за кожне незайняте місце, залежить від виконання  нормативу (чим більше інвалідів працевлаштовані, тим менше буде штраф);
  • пільги та субсидії, які, зокрема  у найбільшій мірі заохочують ті підприємства, які забезпечують працевлаштування інвалідів більше, ніж це передбачено системою квотування (Австрія, Іспанія);
  • суттєві субсидії на заробітну плату інвалідів (зокрема, у Німеччині - 80% протягом перших 2-х років, в Швеції - 50% (протягом всього часу)
  • користування субсидіями та пільгами  невеликими підприємствами, на які не розповсюджується система квотування (Німеччина);
  • цільові субсидії на значні суми (кілька тисяч євро на кожне робоче місце зайняте інвалідом, без обмеження кількості працевлаштованих інвалідів  у Іспанії)
  • податкові пільги за кожного працевлаштованого інваліда з високим ступенем інвалідності (Чехія та Словаччина);
  • використання механізму компенсації витрат роботодавців (Росія);
  • використання диференційованого підходу щодо різних заходів стимулювання  розширення праці інвалідів в залежності від розмірів підприємств (США);
  • підтримка захищеної зайнятості  та інших різних форм зайнятості (надомна праця, підприємництво, самозайнятість(Франція, США).

На сьогодні в Україні забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю відбувається в межах встановленого Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» нормативу створення робочих місць для вказаної категорії населення. Проте вітчизняна теорія та практика довела недостатню ефективність існуючої системи економічного стимулювання роботодавців, яка не забезпечує вирішення  проблем працевлаштування та не забезпечує у повній мірі потреби інвалідів у отриманні робочого місця.

За даними Фонду соціального захисту інвалідів, Державної служби зайнятості в Україні дуже мало роботодавців користувались протягом 2008-2010 років державною фінансовою допомогою (фінансовою допомогою на поворотній та безповоротній основі, цільовою позикою, дотаціями): за три роки лише 7 регіонів отримали кошти на цільові позики для працевлаштування інвалідів (м. Київ, АР Крим, Херсонська, Вінницька, Донецька, Черкаська та Львівська області). Потреби регіонів у коштах на дотації для створення спеціальних робочих місць щодо працевлаштування інвалідів скоротилась майже у 10 разів, а кількість регіонів, які заявили про таку потребу зменшилась  з 24  до 6.

НДІ праці і зайнятості населення за сприянням Департаменту соціального захисту інвалідів Міністерства соціальної політики України та Фонду соціального захисту інвалідів провів вибіркове обстеження з питань економічного стимулювання роботодавців до працевлаштування осіб з інвалідністю, в якому прийняли участь 449 підприємств всіх регіонів України, серед них 175 підприємств громадських організацій інвалідів (ГОІ).

Як свідчить аналіз, на першому місці по ступеню використання державної фінансової  допомоги підприємства надають перевагу дотаціям на створення додаткових робочих місць для безробітних інвалідів, на покриття витрат на заробітну плату (29,8%), підприємства ГОІ більше надають перевагу податковим пільгам (59,8%). На сьогодні підприємства ГОІ мають значно більше державної фінансової допомоги у вигляді дотацій, пільг, позик по відношенню до інших підприємств. Слід відмітити, що значна частина підприємств (39,7%), віддає перевагу вирішенню проблем працевлаштування інвалідів  самостійно, що свідчить про недостатню їхню довіру до державної фінансової допомоги; не мали інформації про державну фінансову допомогу (14,3% підприємств). Разом з тим, 18,7% підприємствам ГОІ відмовили у дотації; а 14,3% підприємств ГОІ вважають, що розмір фінансової дотації незначний, який не вирішує проблеми.

За результатами анкетування в існуючому механізмі стимулювання роботодавці виділяють такі недоліки:

  • недостатньо інформації про умови та порядок надання дотації;
  • механізм отримання дотацій складний і не стимулює роботодавців;
  • законодавство дуже заплутане, нема чіткого роз’яснення, використання бюджетних коштів, треба доказувати їх використання за призначенням в результаті перевірок;
  • підзаконним актам з питань стимулювання роботодавців бракує комплексності, системності, послідовності і чіткості, оскільки вони не завжди узгоджуються між собою, дублюють положення основного Закону України «Про основи соціальної захищеності в Україні», в тому числі норми один одного, передбачають складні і довготривалі за часом процедури її отримання, прийняття інших додаткових підзаконних актів з цього питання;
  • перелік документів на надання цільової позики дуже об’ємний (на погляд деяких роботодавців багато зайвих документів, дуже складна процедура отримання державної фінансової допомоги);
  • не визначено терміни прийняття рішення про надання позики (дуже довгі терміни отримання);
  • суми адміністративно-господарських санкцій надзвичайно великі.

З урахуванням думки роботодавців та кращого зарубіжного досвіду Інститутом надаються пропозиції щодо удосконалення механізмів стимулювання роботодавців до працевлаштування осіб з інвалідністю за такими основними напрямами:

  • удосконалення законодавчо-нормативної бази з питань стимулювання вітчизняних роботодавців до створення робочих місць для працевлаштування інвалідів;
  • удосконалення фінансово-економічних механізмів стимулювання роботодавців до працевлаштування інвалідів;
  • організаційні заходи стимулювання роботодавців до працевлаштування інвалідів.

В рамках законодавчо-нормативних заходів пропонується: внести зміни до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» та нормативних актів: Порядку використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету; Порядку надання дотації роботодавцю за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів на створення спеціальних робочих місць для інвалідів, зареєстрованих у державній службі зайнятості; Порядку надання роботодавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних та інших інвалідів.

Зокрема, внести зміни до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»:

стаття 20:

1)                 чітко визначити складові механізму стимулювання роботодавців, а саме: дотація роботодавцю за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів на  створення спеціальних робочих місць для інвалідів, зареєстрованих у державній службі зайнятості як безробітні; дотація роботодавцю, що створює додаткові робочі місця для працевлаштування безробітних за направленням державної служби зайнятості на покриття витрат на заробітну плату (за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття); цільова позика (на поворотній основі із строком повернення до трьох років) на створення робочих місць для працевлаштування  інвалідів; фінансова допомога на поворотній основі; фінансова допомога на безповоротній основі;

2)      передбачити в структурі витрат Фонду соціального захисту інвалідів не менше третини витрат на створення звичайних і спеціальних робочих місць для інвалідів, регламентувавши використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені, що надійшли до державного бюджету за невиконання роботодавцями нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів;

3)      внести зміни щодо використання сум адміністративно-господарських санкцій та пені згідно з п. 2 Порядку використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, зі змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 р. №1171, в якому чітко з врахуванням існуючих на сьогодні стимулів для роботодавців щодо працевлаштування осіб з інвалідністю розмежовується фінансування різних заходів для роботодавців, підприємств ГОІ, інвалідів, центрів професійної реабілітації інвалідів;

 

 

 стаття 19:

1)      більш чітко визначити обов’язок державних підприємств, які повністю утримуються за рахунок бюджету, виконувати встановлений норматив працевлаштування інвалідів на відміну від існуючого трактування.

В рамках фінансово-економічних заходів стимулювання роботодавців пропонується: включати до складу дотації на заробітну плату інвалідів не лише витрати на заробітну плату, але й на нарахування на неї, які здійснює підприємство (пенсійні внески, страхування від непрацездатності, від нещасного випадку і т.д.); надавати можливість отримувати безповоротну фінансову допомогу всім підприємствам, які виконують норматив, а не лише підприємствам ГОІ; зменшити Єдиний соціальний внесок на фонд заробітної плати інвалідів, що дасть роботодавцю можливість скоротити витрати на заробітну плату та інші.

В рамках організаційних заходів стимулювання роботодавців пропонується: спростити існуючу процедуру надання дотацій роботодавцю, фінансової допомоги на поворотній основі та цільової позики на поворотній основі, зменшивши кількість затребуваних документів та спростити процедуру їх оформлення; чітко визначити умови отримання, повернення, термін дії, розмір фінансової допомоги на безповоротній основі; створити базу даних інвалідів, які бажають працювати, з зазначенням повної інформації про них (група інвалідності, вік, освіта, наявна кваліфікація) у центрах зайнятості за сприянням Фонду соціального захисту інвалідів та надавати цю оперативну інформацію за вимогою роботодавців.

З урахуванням результатів проведеного наукового дослідження НДІ праці і зайнятості населення надав пропозиції до розробки двох важливих програмних  документів:

  • проекту Державної програми «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів та розвитку системи реабілітації інвалідів на період до 2020 року»;
  • проекту Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження основних напрямів реалізації державної політики зайнятості на 2012-2013 роки».

Таким чином, удосконалення та підвищення ефективності діючих механізмів економічного стимулювання роботодавців щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів дозволить посилити заінтересованість роботодавців у працевлаштуванні інвалідів та слугуватиме позитивним стимулом для вирішення проблем працевлаштування вказаної категорії населення.   

 



Всі Інвалідність