Перед використанням новоствореного облікового запису, ще необхідно підтвердити поштову адресу. На протязі кількох хвилин на вашу поштову скриньку повинно прийти повідомлення, яке містить посилання для активації облікового запису.

Як повідомити про корупційне правопорушенняКоманда уповноваженого підрозділу
Безбар’єрністьВивчення міжнародного досвіду
Децентралізація владиОрганізації надання соціальних послугОрганізації надання послуг сприяння зайнятості населенняКращі практикиОрганізація надання адміністративних послуг соціального характеру в умовах децентралізації
Контактні даніСоцпослугиСімейні форми вихованняПатронат над дитиноюМетодичні матеріали
УсиновленняПошук дитиниДопомогаПроектиПро насКонтакти
ДитинаПрава дітейСоцпослугиОздоровлення та відпочинок дітейПрофілактика соціального сирітстваУсиновлення
РішенняПротоколи засіданьПлани робітЗвіти
Публічна інформаціяЩо таке публічна інформація, порядок її отримання та оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформаціїГрафік прийому, контактиФорми для подання запиту на отримання інформаціїІнформація про систему обліку публічної інформації
Електронний кабінет особи з інвалідністюЯкщо людина НЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІЯкщо людина ВЖЕ ОБЛІКОВАНА у ЦБІВхід на портал ЦБІЗаповнення та подача заяви про потребу в забезпеченні допоміжними засобами реабілітації
Е-сервісиЄдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомогиДопомога на дітей ФОПДопомога при народженні дитиниСубсидіїСистема розрахунку пенсійного забезпеченняЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЄ-допомогаМуніципальна няняВідкриті дані України
Європейська та Євроатлантична інтеграціяУгода про асоціацію між Україною та ЄСПерелік директив ЄС та звіти Мінсоцполітики про їх виконанняПлан заходів Мінсоцполітики щодо імплементації Угоди про асоціаціюТехнічна допомога Європейської Комісії TWINNING, TAIEX TWINNINGЄвроатлантична інтеграція (НАТО)Міжнародні проектиЕкспертно-консультативна групаПроект ЄС - МОП "Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці і подолання незадекларованої праці"Презентації
Формування життєстійкостіГромади до участі в Програмі життєстійкостіПоширені запитання-відповіді
ГромадянамСоціальні послугиРеєстр надавачів соціальних послугМатеринство, сім'я, дітиЗвернення громадянПублічна інформаціяПротидія торгівлі людьмиЗапобігання домашнього насильстваГендерна політикаБезоплатна правнича допомогаСоціальні гарантіїСанаторно-курортное лікуванняДецентралізація владиІнформація для переміщених осібРеформа МіністерстваВідкриті даніПакунок малюкаОсобам з інвалідністюГуманітарна допомогаДовідник безбар'єрностіБезбар’єрністьДії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеруєОздоровленняЯк отримати виплатиФормування життєстійкості
Гуманітарна допомогаНаціональний банк відкрив рахунок для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від російської агресіїNBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s AggressionІнтерактивна мапа благодійної допомоги
Інформація для переміщених осібНормативна базаВиплати на проживання для ВПОПитання- відповідіВізуальні матеріалиАлгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024пункт 2До пункту 3Алгоритм продовження виплат на проживання для ВПО з 1 березня 2024 р. за Заявоюпункт 2.2пункт 2.7пункт 2.4Куди подати заяву про отримання допомоги для ВПО
Особам з інвалідністюРеабілітаціяРеалізація норм Конвенції про права осіб з інвалідністюДержавна підтримка діяльності громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх підприємствЗабезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітаціями)Опіка та піклування над повнолітніми особамиПрацевлаштуванняДеякі питання соціального захисту осіб з інвалідністюКаталог 2019Програма придбання спеціально обладнаних автомобілівРеабілітація дітей з інвалідністюЕлектронний кабінет особи з інвалідністюЩодо придбання залізничних квитків
КомандаЖолнович Оксана ІванівнаМарчак Дарія МиколаївнаТокарєва Уляна ДмитрівнаКошеленко Костянтин БорисовичНенюченко Наталія ВікторівнаПостоловська Ірина Олександрівна
Нормативно-правова базаЗвітність та статистикаІнформація для здобувачів та ліцензіатівПерелік суб'єктів, які мають ліцензію з посередництва у працевлаштуванні за кордоном
Реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуДержавна атестація дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуМережа діючих закладів оздоровлення та відпочинку
Материнство, сім'я, дітиМатеринствоСім`яДитинаСлужби у справах дітей в ОТГСоціально-психологічна реабілітація дітейЗахист смі"ї та дітейРаннє втручання
Міжнародна діяльністьЄвропейська та Євроатлантична інтеграціяМіжнародне співробітництвоБезвізовий режим Україна-ЄС
Міжнародне співробітництвоДовідки про застосування законодавстваМіжнародні проектиСпівробітництво з ООНСпівробітництво з МОПСпівробітництво з Радою ЄвропиКомітет з економічних, політичних, соціальних та культурних прав ООН
єОздоровленняПро послугу та право на послугуПро кошти та банківську карткуПро заклади, що надають послугуПроблемні питання
Нормативна базаНормативні актиПроекти нормативних актівРегуляторна політика
ОрганізаціямВолонтерствоСоціальне страхуванняПублічні закупівлі
Оздоровлення та відпочинок дітейМережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинкуОздоровлення та відпочинок в ДП "УДЦ "Молода гвардія" та ДПУ "МДЦ"Артек"
Особам з інвалідністюПенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осібВиди пенсійПенсії військовослужбовцямПенсії громадянам, що за кордономПерерахунки пенсійСпростовуємо міфи про пенсійну системуПенсійне забезпечення осіб, які перемістилися у зв"язку із воєнними діямиДержавна соціальна допомогаКорисні посилання
Прес-центрНовиниМедіа про насВідеогалереяКонтакти для медіаЛюдина для людини
Про міністерствоКомандаПоложення про Міністерство соціальної політикиСтруктура апарату МіністерстваЕнергоефективністьКонтактиВідомстваВакансіїОчищення владиГромадська радаКонсультації з громадськістюМіжнародна діяльністьПрофспілка
Реформа МіністерстваРезультати конкурсу на посади фахівців з питань реформПерелік тестових питань
Про міністерствоПрес-центрНормативна базаОрганізаціямГромадянамЕ-сервісиЕ-даніПочуй менеПрацюй ВІЛЬНО!
Соціальні гарантіїПільгиПрацівникамГромадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиДітям війниВетеранам праціСоціальні стандартиЦентри захистуУчасникам революції гідності
Соціально-психологічна реабілітація дітейМетодичні ресурсиМережа закладів соціального захисту дітейСоціальні партнери
Установчі документиРегламентКерівництвоСтруктура
Установчі документиПоложення про Громадську раду
Відкриті даніПублічні закупівлі
Звернення громадянЗаконодавство щодо звернень громадянІнформація щодо звернень та прийому громадян
ДержбюджетЗакупівлі
ГоловнаСоціальні гарантіїМоніторинг програм соціальної підтримки населення за 2014 рік

Моніторинг програм соціальної підтримки населення за 2014 рік

5 Вересня 2016, 08:48

Моніторинг проведений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2012 № 554 „Про проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки населення” та Методики проведення моніторингу та оцінювання ефективності програм соціальної підтримки, затвердженої наказом Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіну, Держстату та Національної академії наук України від 12.03.2013 № 114/242/392/85/85 (зареєстрованої в Мін’юсті 28.03.2013 за № 508/23040).

 Аналітичні матеріали підготовлені Інститутом демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи Національної академії наук України за участю Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіну та Держстату.

 

ОСНОВНІ ВИСНОВКИ

Аналіз функціонування програм державної соціальної підтримки у 2014 році свідчить про збереження принципу категорійності при визначенні права на допомогу у якості основного вектору соціальної політики. Так, переважна більшість учасників системи соціальної підтримки у 2014 році отримувала допомогу без процедури перевірки доходів. Сьогодні першочерговим завданням є переведення більшості програм та переважного числа їх учасників на засади адресності, з поступовою реалізацією індивідуального підходу при визначенні потреб потенційних реципієнтів та шляхів вирішення їх проблем.

Переведення соціальних програм на засади адресності (з обов’язковою умовою перевірки доходів та вибірковими перевірками майнового стану сімей) не гарантує підвищення адресації допомоги бідним, оскільки за існуючим порядком базується на перевірці офіційних надходжень. В таких умовах незареєстровані доходи стають бар’єром на шляху визначення дійсного права сім’ї чи домогосподарства на державну допомогу, що збільшує помилки „включення” та „виключення”, і врешті-решт знижує соціальну ефективність допомоги та стримує розширення програми за рахунок бідного населення. Отже, в умовах значних масштабів незареєстрованих доходів в країні, перспективним шляхом є запровадження непрямої оцінки доходів претендентів на адресні види державної соціальної допомоги.

ПРОГРАМИ СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ, ЗА ЯКИМИ ПРОВЕДЕНО МОНІТОРИНГ:

 

Допомога при народженні дитини

У 2014 року допомогу при народженні дитини було призначено 500 746 особам, що майже на 6 % менше, ніж у 2013 році (532 672 особам). З 1 липня 2014 року допомога при народженні дитини призначається в єдиному розмірі (41 280 грн.), незалежно від черговості дитини.

 

Допомога при народжені дитини суттєво впливає на рівень бідності  цільового контингенту: якщо до виплати допомоги рівень бідності (за критерієм доходів нижче прожиткового мінімуму) серед сімей-отримувачів теоретично становив 35,1 %, то після здійснення виплати він знижується до 12,0 %, тобто у 2,9 рази. Отже, дієвість цього виду допомоги є досить високою (16,5 %), вона складає шосту частину бюджету сімей-отримувачів, що свідчить про її важливість для цільового контингенту.

Допомога при народжені дитини впливає на рівень бідності не лише її одержувачів, а і на показник по населенню країни в цілому: за відносним критерієм рівень бідності без даного виду допомоги становив би 25,0 %, а після виплати – 23,4 %, тобто відбулося зменшення на 1,6 відсоткових пункти. Рівень адресації коштів бідним становить 30,8 %, що свідчить про недостатню націленість програми на бідне населення, адже допомога при народженні дитини виплачується без врахування рівня матеріального забезпечення отримувачів.

 

Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку

Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку у 2014 році була призначена 749 552 особам, що майже вдвічі менше порівняно з 2013 роком (1 558 232 особам), і пов’язано  з реформуванням системи виплат сім’ям з дітьми з 1 липня 2014 року. Зокрема, даний вид допомоги було об’єднано з допомогою при народженні.

Допомога по догляду за дитиною по досягненню нею трирічного віку справляла незначний вплив на бідність сімей-отримувачів: рівень бідності за абсолютним критерієм після надання цієї допомоги скоротився з 15,8 % до 13,3 %.

У структурі загального доходу домогосподарств, що отримували допомогу, вона склала лише 2,1 %, що в більшій мірі пов’язано з її невеликим розміром. При цьому 35,6 % загальної суми допомоги, виплаченої у 2014 році, потрапило до бідних домогосподарств.

Отже, цей показник є дещо вищим від значення по допомогам при народженні, оскільки певний сегмент учасників програми отримував максимальний розмір виплат по догляду на основі перевірки доходів.

На загальний рівень бідності у 2014 році вказана допомога справляла незначний вплив: до її виплати рівень бідності становив би 24,0 %, тоді як після виплати скорочується до 23,4 %.

 

Допомога на дітей одиноким матерям

Допомога на дітей одиноким матерям була призначена 208 920 особам, що на 17,5 % менше у порівнянні з 2013 роком (253 295 особам). Середній розмір однієї виплати дорівнював 358,93 грн., що більше на 4,9 % ніж у 2013 році (342,1 грн). Розмір мінімальної виплати залишився на рівня 2013 року та становив 309,60 гривень.

Допомога на дітей одиноким матерям справляє помітний вплив на рівень бідності цільового контингенту: показник зменшується з 35,4 % до 23,6 % після виплати допомоги. При цьому дієвість допомоги для її фактичних одержувачів є невисокою (8,8 %), що свідчить про несуттєвий вплив допомоги на формування бюджетів сімей-отримувачів. Досить високим є рівень адресації коштів програми – питома вага загальної суми допомоги, що потрапляє до бідного населення, становить 40,6 %. Отже, незважаючи на переважання виплат одиноким матерям у мінімальному розмірі (без перевірки доходів), програма демонструє орієнтованість на бідні верстви населення. Проте, на загальний рівень бідності по країні програма практично не здійснює впливу: показник зменшується лише на 0,4 відс. пункти (до отримання – 23,8 %, а після – 23,4 %).

 

Допомога при усиновленні дитини

Кількість осіб, яким призначено допомогу при усиновленні дитини, зменшилась з 1679 осіб у 2013 році до 1357 осіб у 2014 році або на 19,2 %, чисельність дітей, на яких призначено допомогу при усиновленні дитини, відповідно знизилась з 2540 до 2442 осіб або  на 3,9 %.

Середній розмір одноразової виплати допомоги при усиновленні за останній рік збільшився на 619,88 грн або на 6,4 % (у 2013 році – 9682,96 грн, у 2014 році – 10302,84 грн) середній розмір щомісячної виплати виріс на 50,43 грн (або 6,4 % відповідно) ( у 2013 році – 788,41грн, у 2014 р. – 838,84 грн).

 

Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування

У 2014 році порівняно з 2013 роком на 14,5 % зменшилась чисельність осіб, яким призначено допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування (у 2013 році – 95770 осіб, у 2014 році – 81873 осіб).

Середній розмір виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, збільшився протягом року на 132,51 грн або на 6,6 % (у 2013 році –  2009,9 грн, у 2014 році – 2142,41 грн).

           

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям була призначена 564 062 сім’ям, що на 24,4 % перевищило кількість 2013 року (у 2013 році 453376 сімей). Середній розмір сімей, яким призначена допомога, знизився і становив 3,6 осіб.

Середній розмір допомоги таким сім’ям зріс у порівнянні з попереднім роком на 220,11 грн та склав 1922,4 грн, що відповідно більше ніж у 2013 році на 12,9 % (у 2013 році 1702,29 грн).

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям дозволила у 2014 році знизити рівень бідності серед цільового контингенту (учасників програми) більш, ніж вдвічі: з 40,5 % до 19,2 %. Не зважаючи на відносно невисокий поріг доплат за програмою, частка від допомоги у структурі загальних доходів реципієнтів становить 13,5 %, тобто відіграє помітну роль у бюджетах сімей-отримувачів.

Лише 37,9 % коштів, витрачених державою на цей вид підтримки, потрапляє до бідних, що є низьким значенням для програми, яка діє виключно на засадах адресності і передбачає обов’язкову перевірку доходів сімей-претендентів та вибіркову оцінку їх майнового стану.

Через низький рівень охоплення населення дана програма мало впливає на масштаби бідності по країні в цілому: якщо до отримання соціальної виплати рівень бідності теоретично становив би 23,9 %, то в результаті виплат по програмі він знижується до 23,4 %.

 

Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам

Кількість отримувачів державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам у 2014 році зменшилася порівняно з 2013 роком на 6,3 % та склала 378 782 осіб (у 2013 році – 404 455 осіб), у т.ч. чисельність інвалідів з дитинства знизилась на 5,8 % (з 248 092 до 233 832 осіб), дітей-інвалідів віком до 18 років відповідно на 7,3 % ( з 156 363 до 144 950 осіб).

Середньомісячна сума допомоги у розрахунку на 1 отримувача зросла на 59,7 грн або на 5,6 % порівняно з 2013 роком (з 1 075,56 грн до 1 135,26 грн), середньомісячна сума допомоги у розрахунку на 1 отримувача – інваліда з дитинства збільшилась на 72,93 грн (або 7 %) (з 1 043,02грн до 1 115,95 грн), сума допомоги на 1 отримувача – дитину-інваліда віком до 18 років – на 45,39 грн (або 4,1 %) (з 1 117,4 грн до 1 162,79грн).

 

Житлові субсидії

Протягом 2014 року порівняно з 2013 роком кількість сімей, яким призначено субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, зменшилась на 13 % (з 1 734 860 до 1 510 141 сімей), а  сімей, яким призначено субсидії готівкою на відшкодування витрат для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива – на 14 % (з 281 641 до 242 346 сімей). Однак загальна сума призначених субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг зросла до 348 813,15 тис грн. (або на 28 %) (у 2013 році – 272 459,1 тис грн) , на відшкодування витрат для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, навпаки, знизилась до 203 698,18 тис грн  (або на 5,1 %) (у 2013 році – 214 643,9 тис грн).

Середній розмір призначених субсидій зріс: для відшкодування витрат на оплату ЖКГ на 62,1 % і складав 335,3 грн (у 2013 році – 206,9грн), на відшкодування витрат для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива на 31,3 % та становив 1041,6 грн(у 2013 році –  793,3 грн).

Житлова субсидія практично не впливає на масштаби абсолютної бідності серед цільового контингенту: рівень бідності серед учасників програми знизився у 2014 році всього на 2,0 відс. пункти (з 12,3 до 10,3 %).

Разом з тим, в загальних доходах одержувачів частка субсидій склала лише 3,2 %, що свідчить про низьку дієвість та несуттєвий вплив у 2014 році даного виду допомоги на формування бюджетів домогосподарств-реципієнтів.

Програма субсидій у 2014 році працювала здебільшого на небідне населення: лише 20,6 % від загальної суми коштів надійшло до бідних домогосподарств. При цьому рівень охоплення бідного населення субсидіями становив лише 3,2 %, отже ті, хто в найбільшій мірі потребував підтримки від держави, з різних причин не потрапили до програми.

Житлова субсидія у 2014 році мала незначний вплив на ситуацію з бідністю по країні в цілому: реалізація програми забезпечує зниження рівня відносної бідності на 0,1 відс. пункти (з 23,5 % до 23,4 %).



Всі Соціальні гарантії