Щоб брати участь у громадському обговоренні проектів потрібно авторизуватися!
Проект Стратегії Національного плану дій з питань старіння до 2022 року
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 2017 р. №
СТРАТЕГІЯ
Національного плану дій з питань старіння до 2022 року
Загальна частина
Питання покращення якості життя громадян похилого віку та адаптації суспільства до старіння населення є одним із важливих напрямів державної соціальної політики та предметом міжнародних зобов’язань України, зокрема, щодо виконання Мадридського міжнародного плану дій з питань старіння та Європейської регіональної стратегії його здійснення, а також реалізації Принципів ООН стосовно людей похилого віку.
Підписавши Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони, Україна взяла на себе зобов’язання щодо протистояння спільним викликам, зокрема глобалізації та демографічним змінам.
Україна входить до тридцяти найстаріших країн світу за часткою осіб віком 60 років і старше: у 2015 році вона становила 21,8 %, а частка людей віком 65 років і старше – 15,5 % від загальної чисельності населення. Згідно з національним демографічним прогнозом до 2025 року особи віком понад 60 років становитимуть 25,0 % загальної кількості населення, віком 65 років і старше – 18,4 %, у 2030 році – понад 26 % та понад 20 %, відповідно. Довготривалою особливістю старіння населення в Україні є його переважна обумовленість процесом зниження народжуваності та високим рівнем передчасної смертності без відчутного збільшення тривалості життя.
Невідворотність демографічного старіння вимагає адекватної реакції суспільства на зміни соціально-демографічних умов життєдіяльності населення та наслідки прискореного старіння в Україні. Соціально-економічні наслідки демографічного старіння пов’язані насамперед зі скороченням чисельності та частки трудоактивного контингенту, збільшенням демоекономічного (й, відповідно, податкового) навантаження на працездатний контингент, збільшенням попиту на соціальні та медичні послуги з боку громадян похилого віку. Старіння населення найбільше впливатиме на публічні фінанси (зокрема, пенсійні кошти), ринок праці, системи охорони здоров’я та соціальних послуг. Прискорене зростання частки громадян похилого віку в загальній кількості населення впливає також на загальну зміну потреб в освітніх, житлово-комунальних і транспортних послугах, на структуру взаємодії на рівні громад.
Ця Стратегія визначає пріоритетні напрями щодо протистояння демографічним змінам, передбачає комплексні заходи щодо підтримки громадян похилого віку, їх інтегрування в суспільний розвиток, підвищення якості життя, захисту прав людей похилого віку.
Аналіз ситуації
Незадовільна якість життя громадян похилого віку в Україні та загострення соціально-економічних викликів, зумовлених старінням населення, спричинені як чинниками загального характеру (зокрема, погіршенням економічного становища, що істотно обмежує фінансові можливості виконання прийнятих соціальних зобов’язань, і відсутністю цілісної державної стратегії розв’язання проблем громадян зазначеної категорії та їх залучення до забезпечення сталого розвитку країни), так і специфічними факторами,що зумовлюють, зокрема, такі проблеми громадян похилого віку:
низький рівень добробуту (недостатнє пенсійне забезпечення та недосконала система державних соціальних стандартів і гарантій; відсутність комплексних програм адресної соціальної підтримки, спрямованих на виявлення та розв’язання конкретних проблем індивідів та сімей; недостатня поінформованість щодо можливостей участі в програмах соціальної підтримки, у тому числі виконуваних недержавними організаціями; недооцінка потенціалу громадян похилого віку як значного контингенту споживачів зі стабільним і прогнозованим колом потреб, урахування яких відкриває нові можливості для розвитку внутрішнього споживчого ринку);
незадовільний стан здоров’я та низька доступність якісної медичної допомоги (низький рівень медичного обслуговування та профілактики захворюваності протягом усього життєвого циклу людини; низька поінформованість щодо здорового способу життя у похилому віці, шляхів досягнення здорового та активного довголіття, а також можливостей отримання геріатричної допомоги; недостатній розвиток відповідної медико-соціальної інфраструктури);
низька соціальна та економічна активність (недостатня освітньо-професійна мобільність робочої сили, слабкий розвиток інститутів і традицій самоосвітньої діяльності та постійної освіти впродовж усього життя у поєднанні з консервативною структурою зайнятості та негнучкістю ринку праці; існування в суспільній свідомості уявлень про старіння населення як виключно негативний процес, із яким треба „боротись”, а також стереотипів щодо громадян похилого віку як не здатних до розвитку та сприйняття нового, які формують негативне ставлення до них і є підґрунтям для дискримінації в різних сферах їхнього життя).
Розроблення, прийняття та виконання Стратегії Національного плану дій з питань старіння населення до 2022 року (далі – Стратегія) сприятиме розв’язанню проблем та використанню можливостей, пов’язаних зі старінням населення.
Мета Стратегії
Метою Стратегії є вдосконалення, розвиток і реалізація політики адаптації економічної та соціально-демографічних сфер до умов прогресуючого старіння населення задля створення сприятливих умов для здорового старіння й активного довголіття, забезпечення адаптації суспільних інститутів до подальшого демографічного старіння та розбудови суспільства рівних можливостей для людей будь-якого віку.
Завдання Стратегії
З метою раціонального використання ресурсів передбачено концентрацію зусиль на таких пріоритетах:
поліпшення умов для самореалізації та участі в процесах розвитку суспільства громадян похилого віку;
забезпечення здоров’я та благополуччя громадян похилого віку;
створення середовища, сприятливого для активного життя громадян похилого віку;
створення системи захисту прав людей похилого віку.
Умови для самореалізації та участі громадян похилого віку в процесах розвитку суспільства планується створювати за такими напрямами:
стимулювання продовження трудової діяльності та забезпечення гнучкого режиму робочого часу для працівників похилого віку, сприяння їхній волонтерській діяльності;
перегляд умов дострокового виходу на пенсію для запобігання необґрунтованому скороченню періоду трудової діяльності;
модернізація пенсійної системи, спрямованої на посилення її фінансової спроможності та забезпечення гідного рівня пенсій в умовах демографічних змін;
посилення адресності програм соціальної допомоги малозабезпеченим категоріям осіб, забезпечення доступності для соціально вразливих громадян похилого віку товарів і послуг першої необхідності;
сприяння ініціативам з обміну досвідом і знаннями між поколіннями, розширення можливостей для передання накопиченого досвіду працівниками похилого віку;
залучення громадян похилого віку до участі в освітніх процесах, розширення можливостей оволодіння новими професійними та загальноосвітніми навичками, зокрема, у сферах сучасних комунікацій, комп’ютерної та інформаційної грамотності;
сприяння ресоціалізації громадян похилого віку, в тому числі внутрішньо переміщених осіб, в життя громади;
Забезпечення здоров’я та благополуччя громадян похилого віку планується реалізувати за такими напрямами:
заохочення до здорового способу життя осіб усіх вікових груп як передумови активного старіння та довголіття, у тому числі сприяння фізичній активності літніх осіб;
підвищення обізнаності громадян похилого віку та громадянського суспільства в цілому в питаннях здорового старіння та активного довголіття, якості життя в похилому віці, профілактики захворювань та надання геріатричної допомоги, „санітарної грамотності” громадян похилого віку, їхніх родичів, помічників / доглядальників;
визначення та оцінювання потреб громадян похилого віку в різних видах геріатричної допомоги (профілактичної, лікувальної, довготривалої, паліативної) за місцем їх проживання / перебування;
нормативно-правове регулювання геріатричної допомоги, розроблення та затвердження стандартів медичної допомоги і клінічних протоколів надання різних видів такої допомоги, їх узгодження з відповідними стандартами надання соціальних послуг;
розширення мережі закладів стаціонарного типу та центрів / відділень надання різних видів геріатричної допомоги та запровадження її нових організаційних форм;
створення системи до- та післядипломної освіти для медичних, соціальних, педагогічних і юридичних працівників з питань надання різних видів геріатричної допомоги, забезпечення активного довголіття та гідної якості життя у похилому віці;
забезпечення інтегрованого та безперервного підходів до надання різних видів геріатричної допомоги;
спрямування систем охорони здоров’я і соціального захисту населення на підтримку індивідуальної життєздатності та незалежності громадян похилого віку, профілактику захворювань, надання послуг із їх раннього виявлення та запобігання передчасній смертності;
запобігання нещасним випадкам, зокрема падінням, що трапляються з громадянами похилого віку, шляхом підвищення обізнаності населення щодо чинників нещасних випадків та ефективних профілактичних заходів;
забезпечення загального доступу громадян похилого віку (незалежно від місця їх проживання) до послуг із профілактики передчасного старіння, негативних когнітивних та емоційних змін і втрати здатності до самообслуговування.
Створення середовища, сприятливого для громадян похилого віку, планується реалізувати за таким напрямами:
популяризація в суспільстві ідеї взаємної міжпоколінної відповідальності, формування позитивного ставлення до похилого / старечого віку, посилення його позитивних аспектів через проведення інформаційно-просвітницької роботи, спрямованої на роз’яснення об’єктивного характеру старіння населення, пов’язаних із ним викликів і потенційних можливостей та необхідності пристосування до демографічних змін;
забезпечення доступності послуг для громадян похилого віку та їх доступу до об’єктів соціальної інфраструктури, зокрема у сільських населених пунктах;
розвиток інноваційних соціальних послуг з метою забезпечення можливості проживання громадян похилого віку в громаді („старіння на місці”); запобігання передчасному та небажаному переміщенню громадян похилого віку до закладів стаціонарного догляду;
впровадження стандартів надання соціальних послуг для одиноких громадян похилого віку, в тому числі осіб, які перебувають в інтернатних установах системи соціального захисту населення;
розроблення стандартів надання соціальних послуг громадянам похилого віку, які мають психічні захворювання, за місцем проживання вдома;
різноманітність організаційних форм стаціонарного догляду за громадянами похилого віку;
залучення волонтерів і громадськості до створення й діяльності центрів дозвілля та спілкування для громадян похилого віку, навчальних центрів активного довголіття, організації груп само- та взаємодопомоги;
сприяння забезпеченню широкої участі благодійних, громадських, релігійних організацій та об’єднань громадян у розвитку системи надання первинних і довготривалих послуг громадянам похилого віку, неформальної системи догляду за ними;
активізація виконання місцевих програм транспортного обслуговування для громадян похилого віку;
запровадження механізмів державно-приватного партнерства в практику реалізації проектів будівництва соціального житла, пристосованого до потреб громадян похилого віку;
стимулювання впровадження принципів корпоративної соціальної відповідальності в діяльність бізнесу зі спрямованістю на розв’язання проблем громадян похилого віку;
підвищення доступності освітніх, медичних та інших послуг для громадян похилого віку, які мешкають у сільській місцевості та на депресивних територіях;
формування позитивного ставлення до громадян похилого віку, суспільного визнання й заохочення їхнього внеску та наявного потенціалу, зміцнення солідарності між поколіннями, запобігання віковій і гендерній дискримінації та напрацювання дієвих методів подолання дискримінаційної практики в усіх сферах життєдіяльності.
Створення системи захисту прав громадян похилого віку планується реалізувати за такими напрямами:
створення інституту Омбудсмена у справах громадян похилого віку;
аналіз специфіки демографічного старіння та його соціально-економічних наслідків, зокрема, впливу старіння населення на функціонування інститутів сім’ї та освіти, загострення проблем міжпоколінної взаємодії та інтеграції громадян похилого віку у суспільство;
підвищення доступності органів влади до інформації, необхідної для реалізації прав громадян похилого віку;
підвищення рівня правової освіти громадян похилого віку, стимулювання навичок відстоювання громадянами похилого віку своїх прав та інтересів;
вдосконалення механізму контролю за реалізацією державної політики у сфері соціального захисту громадян похилого віку;
запровадження механізму захисту майнових прав громадян похилого віку;
розвиток профілактичних заходів із запобігання втрати майна громадянами похилого віку;
удосконалення механізму повернення (компенсації) спадкоємцями вартості догляду;
проведення профілактичних і правозахисних заходів, а також формування та розвиток служб підтримки та захисту від дискримінації, протидії домашньому насильству та жорстокому ставленню до громадян похилого віку;
урахування гендерної специфіки проблем, з якими зіштовхуються громадяни похилого віку, та подолання гендерної нерівності.
Реалізація проектів у межах Стратегії передбачає оновлення механізму державної політики у сфері старіння населення шляхом взаємодії органів виконавчої влади з інститутами громадянського суспільства, академічним середовищем, установами та закладами, що працюють з громадянами похилого віку на державному та місцевому рівнях.
Очікувані результати
Виконання Стратегії дасть змогу:
запровадити комплексний підхід до соціальної підтримки громадян похилого віку, який охоплюватиме матеріальну допомогу, соціальні послуги, профілактичну роботу зі спрямуванням на розв’язання проблем соціально-вразливих громадян похилого віку;
підвищити рівень доступності найнеобхідніших товарів і послуг для громадян похилого віку;
підвищити рівень поінформованості громадян похилого віку з питань, пов’язаних із реалізацією їхніх прав, зокрема щодо трудової діяльності, навчання, участі в соціальних проектах;
збільшити очікувану тривалість активного життя після виповнення 60 років;
знизити рівень смертності громадян похилого віку з причин, яким можна запобігти шляхом профілактики, раннього виявлення та своєчасного лікування;
забезпечити постійне підвищення рівня та якості медичної допомоги, зокрема, медичних оглядів і диспансерного спостереження за станом здоров’я населення, у тому числі громадян похилого віку, з проведенням необхідного обсягу обстежень і вжиттям заходів медичного характеру;
розширити охоплення громадян похилого віку навчанням, спрямованим на формування навичок здорового способу життя та опанування шляхів досягнення активного довголіття;
сформувати механізм визначення та оцінювання потреб громадян похилого віку в геріатричній допомозі, провести таке оцінювання, розробити (відкорегувати) відповідні медичні, реабілітаційні програми;
підвищити рівень зайнятості осіб віком від 55 до 64 років;
підвищити рівень охоплення навчанням осіб віком 45 років і старше;
вдосконалити нормативно-правову й методичну базу для подолання вікової дискримінації та гендерної нерівності щодо громадян похилого віку;
розширити доступ громадян похилого віку до освітніх, медичних, транспортних послуг, підвищити якість таких послуг і пристосованість відповідних інфраструктурних об’єктів до потреб громадян похилого віку;
розширити участь громадян похилого віку у прийнятті рішень, що стосуються їхніх потреб та інтересів, на різних рівнях;
формувати в населення позитивне ставлення до громадян похилого віку, запобігати дискримінації щодо них, посилювати солідарність між поколіннями у сім’ї та суспільстві;
розробити дієвий механізм захисту майнових прав громадян похилого віку.
Моніторинг та оцінка
Напрями, за якими оцінюються результати реалізації Стратегії:
поліпшення умов для самореалізації та участі в процесах розвитку суспільства громадян похилого віку;
забезпечення здоров’я та благополуччя громадян похилого віку;
створення середовища, сприятливого для активного життя громадян похилого віку;
створення системи захисту прав громадян похилого віку.
Для досягнення цілей Стратегії розробляється й затверджується план заходів з реалізації Стратегії з відповідними фінансовими розрахунками.
Стратегія реалізується за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел.
Обсяги фінансування заходів з реалізації Стратегії уточнюються щороку з урахуванням можливостей державного та місцевих бюджетів.
Додаткові матеріали
Обговорення
Кількість користувачів, що приймають участь в обговорюванні проекту: | 0 |
Додано пропозицій: | 0 |
Підтримка проекту: | Так:0 Ні:0 |
Всі Обговорення проектів нормативно-правових актів