Щоб брати участь у громадському обговоренні проектів потрібно авторизуватися!
Про затвердження Державної цільової програми фізичної, медичної, психологічної реабілітації та соціальної і професійної реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях на період до 2022 року
Проект
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 2018 р. №
Київ
Про затвердження Державної цільової програми фізичної, медичної, психологічної реабілітації та соціальної і професійної реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях на період до 2022 року
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Державну цільову програму фізичної, медичної, психологічної реабілітації та соціальної і професійної реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях на період до 2022 року (далі – Програма), що додається.
2. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям:
розробити та затвердити у тримісячний строк регіональні програми фізичної, медичної, психологічної реабілітації і соціальної та професійної реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях на період
до 2022 року;
при складанні проектів місцевих бюджетів на відповідні роки передбачати кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади разом із Міністерством фінансів передбачати при складанні проектів Державного бюджету України на відповідні роки кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми, виходячи з можливостей державного бюджету.
4. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям щопівроку до 25 числа місяця, що настає за звітнім періодом, подавати Міністерству соціальної політики інформацію про стан виконання Програми для її узагальнення та подання до 15 березня Кабінету Міністрів України та Міністерству економічного розвитку і торгівлі.
Прем’єр-міністр України В. ГРОЙСМАН
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 2018 р. №
Державна цільова програма фізичної, медичної, психологічної реабілітації і соціальної та професійної реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях на період до 2022 року
Мета програми
Метою Програми є забезпечення реалізації заходів з реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, спрямованих на проведення чіткого та прозорого адміністрування їхніх потреб, підвищення рівня самоусвідомлення ними участі у відповідних процесах реадаптації до цивільного життя, посилення їх соціального захисту, підтримку належного морально-психологічного стану, розв’язання невідкладних питань з надання послуг, зокрема з медичної, психологічної, соціальної, фізичної, професійної,
фізкультурно-спортивної реабілітації та реадаптації (відповідно до потреб особи), а також на підвищення ефективності взаємодії центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських і міжнародних організацій із зазначених питань.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
На виконання Указу Президента України від 18.03.2015 № 150 ,,Про додаткові заходи щодо соціального захисту учасників антитерористичної операції” з 2015 року Урядом прийнято низку нормативно-правових актів, спрямованих на організацію заходів із реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції, забезпечення постраждалих учасників антитерористичної операції санаторно-курортним лікуванням, а також на забезпечення відповідного бюджетного фінансування.
Зокрема, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 359-р затверджено план заходів щодо медичної, психологічної, професійної реабілітації та соціальної адаптації учасників антитерористичної операції, яким визначено конкретні завдання за такими напрямами:
відновлення здоров’я учасників антитерористичної операції;
проведення заходів з реабілітації демобілізованих військовослужбовців, створення в Україні системи психологічної реабілітації учасників антитерористичної операції з урахуванням зарубіжного досвіду функціонування таких систем у постконфліктних ситуаціях;
забезпечення соціальної підтримки та реадаптації учасників антитерористичної операції, членів сімей загиблих (померлих) учасників антитерористичної операції;
професійна реабілітація та працевлаштування демобілізованих військовослужбовців;
створення організаційної системи управління та інформування громадян у сфері соціального захисту та реабілітації учасників антитерористичної операції;
залучення міжнародної допомоги щодо створення системи реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції.
Результати аналізу виконання зазначеного розпорядження Кабінету Міністрів України та інших нормативно-правових актів у сфері реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях свідчать, що реалізація більшості заходів, спрямованих на формування у державі сучасної системи реабілітації та реадаптації, потребує узгодженого програмного підходу в межах єдиного програмного документа.
Така необхідність викликана низкою причин:
недосконалість законодавства і відсутність системності у правовому регулюванні питань реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
відсутність системності в організації процесів реабілітації та реадаптації;
відсутність практики і стандартів комплексної, зокрема первинної, реабілітації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
відсутність практики кількісного та якісного оцінювання ефективності реабілітаційного та адаптаційного процесів;
неефективність надання реабілітаційних та соціальних послуг учасникам антитерористичної операції та особам, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також членам їхніх сімей, у тому числі дітям, через діючу систему соціальних служб, недостатнє кадрове забезпечення таких служб, зокрема, спеціально підготовленими кадрами;
обмеженість практики мультидисциплінарних команд у системі охорони здоров’я;
звужене розуміння серед фахівців та в суспільстві загалом поняття ,,психічне здоров’я”, що призводить до заміни психологічної допомоги психіатричною (фармакологічною) допомогою або неврологічним лікуванням;
відсутність організованої практики надання реабілітаційних послуг пацієнтам в гострому періоді;
відсутність єдиної системи державних стандартів і протоколів надання психологічної допомоги;
невідповідність реабілітаційних установ сучасним міжнародним вимогам до закладів такого типу;
недостатня кількість фахівців з реабілітації, відсутність затверджених стандартів підготовки таких фахівців;
відсутність ліцензування фахівців, що надають послуги з реабілітації та реадаптації, цілісної системи адміністрування потреб учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
відсутність практики адресного державного фінансування потреб конкретних учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в лікувальних і реабілітаційних послугах за принципом ,,гроші ходять за людиною”.
Можливі два основні варіанти розв’язання визначених проблемних питань.
Перший варіант полягає в адаптації системи соціального захисту учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях до їхніх реальних, актуальних потреб і надання їм медико-реабілітаційної допомоги. Таким підходом (практикується з 2014 року) не забезпечується розв’язання системних проблем, оскільки він передбачає не зміну принципів організації системи реабілітації та реадаптації, а ситуативне реагування на потреби та запити із застосуванням існуючих методик.
Другий варіант передбачає зміну принципів організації системи реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та запровадження новітніх моделей організації та управління реабілітаційними і соціальними послугами, застосування нових методик оцінювання якості результатів реабілітації та реадаптації, розроблення та запровадження єдиної системи адміністрування потреб учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
Аналіз досвіду держав, у яких діє ефективна система реабілітації
та реадаптації ветеранів, свідчить про доцільність його застосування в Україні відповідно до потреб зазначеної категорії громадян. Практикою США та Хорватії у цій сфері доведено ефективність організації спеціалізованих реабілітаційних центрів для ветеранів, зокрема центрів подолання наслідків психологічних травм. Вдалим прикладом є співпраця Уряду Ізраїлю та Ізраїльської асоціації травми – об’єднання громадських професійних організацій, яке стало стратегічним партнером Уряду. Завдяки цій співпраці організовано національну мережу центрів забезпечення стресостійкості населення, в яких надається системна психосоціальна підтримка особам, що потребують невідкладної психологічної допомоги, а також послуги психотерапії та психологічної реабілітації.
Моніторинг практики організації реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в Україні виявив її низьку ефективність, тому досягнення цілей Програми можливе тільки в межах другого варіанта розв’язання визначених проблем.
Прийняття Програми сприятиме забезпеченню системних змін у сфері реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях а також членів їхніх сімей, зокрема, щодо комплексності реалізації та адміністрування відповідних заходів, підвищення рівня самоусвідомлення учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях а також членів їхніх сімей щодо участі в адаптаційних і реабілітаційних процесах.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування програми наведено
в додатку 1.
Завдання і заходи програми
Завдання та заходи програми наведено в додатку 2.
Очікувані результати, ефективність програми
Виконання визначених програмою заходів дасть змогу створити систему реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
Удосконалення законодавства у цій сфері сприятиме поліпшенню організації та підвищенню результативності реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, оптимізації механізму і процедур прийняття рішень, а також зменшенню прямих та опосередкованих витрат бюджетних коштів.
Застосування інструментів електронного урядування та адміністрування, а також міжвідомчих електронних протоколів, удосконалення принципів організації та роботи Єдиного державного реєстру учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, розроблення та запровадження єдиної системи адміністрування потреб ветеранів сприятиме створенню умов для забезпечення ефективної міжвідомчої координації, оперативного прийняття рішень та моніторингу потреб понад 350 тис. учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях а також членів їхніх сімей.
Запровадження прозорої системи обліку та оцінювання якості наданих реабілітаційних послуг (зокрема послуг реадаптації) як складової національної системи адміністрування потреб учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях дасть змогу здійснювати ефективне управління бюджетними коштами.
Завдяки запровадженню єдиної електронної карти (посвідчення) учасника антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях буде мінімізовано корупційну складову процесів надання статусу, реабілітаційних та соціальних послуг. Також це сприятиме підвищенню якості отримуваної інформації, посиленню контролю використання бюджетних коштів та вимог до оцінювання ефективності заходів, що реалізовуватимуться.
Удосконалення галузевих стандартів реабілітації та розробка й удосконалення державних стандартів соціальних послуг, в тому числі психологічних, з урахуванням успішного світового досвіду (зокрема, з надання відповідних послуг ветеранам) створить базові передумови для підвищення якості надання таких послуг населенню в цілому.
Проведення організованої інформаційної кампанії з активним залученням громадськості та засобів масової інформації, спрямованої на інформування учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також членів їхніх сімей про можливості, запропоновані Програмою, підвищить рівень поінформованості про реабілітаційні послуги.
Комплексний підхід до розв’язання зазначених проблем допоможе підвищити ефективність взаємодії центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій з питань соціального захисту, матеріально-технічного, медичного, соціально-побутового, морально-психологічного, культурного забезпечення, медичної, психологічної, фізичної, професійної, трудової, фізкультурно-спортивної, соціальної реабілітації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також членів їхніх сімей і сімей загиблих.
Відповідно до вищевикладеного планується забезпечити такі показники:
охоплення психологічними послугами: у 2019 році – до 80 відсотків учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, щодо яких визначено потребу в отриманні психологічних послуг;
протягом 2019–2022 років – до 100 відсотків;
охоплення послугами медичної та фізичної реабілітації: у 2018 році –
30 відсотків учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, які отримали захворювання, поранення або каліцтво під час або внаслідок участі в антитерористичній операції або забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях; у 2019 році – 40 відсотків; у 2020 році – 60 відсотків;
у 2021 році – 90 відсотків; у 2022 році – до 100 відсотків;
охоплення заходами реадаптації, спрямованими на стимулювання можливостей учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (у тому числі проходження професійної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації): у 2019 році – до 30 відсотків учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях з числа демобілізованих, звільнених у запас або відставку, які мають право та виявили бажання скористатися зазначеними заходами;
у 2020 році – до 60 відсотків; у 2021–2022 роках – до 100 відсотків.
Виконання Програми дасть змогу відпрацювати інструменти ефективного управління послугами, спрямованими на задоволення потреб учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на державному та місцевому рівнях. Набутий у зазначеній сфері досвід може бути поширений на управління потребами інших соціальних груп населення. Також виконання заходів Програми сприятиме підвищенню рівня довіри до владних інститутів у суспільстві, позитивного ставлення до військовослужбовців та ветеранів війни, патріотичного виховання молоді.
Очікувані результати виконання Програми наведені в додатку 3
Обсяги та джерела фінансування
Програми розроблятимуться та виконуватимуться за рахунок коштів державного бюджету в межах бюджетних призначень, передбачених на заходи з реабілітації та реадаптації учасників антитерористичної операції та осіб, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, місцевих бюджетів, коштів міжнародних організацій та інших джерел, не заборонених законодавством.
Обсяг видатків, необхідних для виконання Програм, буде уточнюватися щороку при складанні проектів державного та місцевих бюджетів.
Обсяг матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для виконання Програм, визначатиметься при розробленні відповідних завдань і заходів.
Розроблення та виконання Програм передбачається як шляхом реалізації діючих спільних проектів Мінсоцполітики та міжнародних організацій, так і через запровадження окремих цільових проектів за конкретними напрямами Програми.
Досвід співпраці з міжнародними організаціями дає підстави для позитивного оцінювання реальних можливостей ресурсного забезпечення виконання Програми.
Додаткові матеріали
Обговорення
Кількість користувачів, що приймають участь в обговорюванні проекту: | 0 |
Додано пропозицій: | 0 |
Підтримка проекту: | Так:0 Ні:0 |
Всі Обговорення проектів нормативно-правових актів