Досліджено кращі світові практики надання асистивної допомоги особам з інтелектуальними і психічними порушеннями
30/03/2023
Мінсоцполітики на виконання Плану заходів на IV квартал 2022 р. з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1041-р, вивчило міжнародний досвід щодо надання підтримки та допомоги особам з інтелектуальними і психічними порушеннями.
Основна увага була зосереджена на вивченні досвіду європейських країн, країн Балтії та США з таких питань:
моделі охорони психічного здоров’я;
послуг, спрямовані на підтримку та допомогу особам з інтелектуальними і психічними порушеннями, та суб’єктів, які їх надають;
моделі фінансування таких послуг та допомоги;
ресурси для надання послуг та допомоги;
інструментарій (варіанти (моделі) роботи із особами, які мають психічні порушення внаслідок різних залежностей.
Аналізуючи досвід європейських країн, країн Балтії та США варто зазначити, що в більшості країн підтримка та допомога особам з інтелектуальними і психічними порушеннями це повноваження територіальних громад.
Так, наприклад, у Данії муніципалітети несуть основну відповідальність за підтримку людей з обмеженими можливостями, відповідно до Закону „Про соціальні послугиˮ (Loven om social service). Закон є рамковим, і муніципалітети визначають рівень необхідних послуг. Для кожного випадку має бути складений план надання таких послуг. Метою підтримки є підвищення здатності людини піклуватися про себе, полегшити повсякденне життя та покращити якість життя.
Підтримка регулюється у формах особистої допомоги «персональна допомога громадянам» та допомоги вдома в індивідуальному порядку. Обидві форми підтримки можуть надаватися як грошова підтримка (грошова допомога для найму помічників для створення основи для гнучких рішень, заснованих на самовизначенні одержувача допомоги).
В США Адміністрація з питань інтелектуальних та інших вад розвитку (входить до системи Міністерства охорони здоров’я і соціальних служб) здійснює нагляд за дотриманням Закону „Про американців з інвалідністюˮ та фінансує програми допомоги особам з інвалідністю на державному рівні через федеральні ради з проблем розвитку, а також системи державного соціального захисту та захисту інтересів людей з інтелектуальними та ментальними порушеннями. На основі розроблених Адміністрацією рекомендацій, через Міністерство освіти США втілюються програми підтримки осіб з інвалідністю, а також захисту їх прав та свобод.
У Литві проведено реформу з покращення умов проживання людей з інтелектуальними і психічними порушеннями. Країна відмовляється від великих, позбавлених затишку будинків для людей з психічними, психічними або складними вадами і переходить до більш індивідуального ставлення до кожної людини. Створюються будинки групового життя, які дозволяють людям з обмеженими можливостями відчути свою самостійність, влитися в спільноту, брати на себе більшу відповідальність в повсякденному житті.
В Україні підтримка та допомога особам з інтелектуальними і психічними порушеннями у сфері соціального захисту населення відображена у державних стандартах соціальних послуг, зокрема таких як підтримане проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, супровід при працевлаштування та на робочому місці, соціально-психологічна реабілітація осіб із залежністю від наркотичних засобів чи психотропних речовин.
Для цього органи місцевого самоврядування залучають надавачів соціальних послуг, які надають соціальні послуги відповідно до державних стандартів соціальних послуг, а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній чи непрофесійній основі.
Соціальні послуги спрямовані на розвиток та підтримку у особи навичок самостійного проживання у громаді за регулярною підтримкою працівників надавачів соціальних послуг – соціальних працівників, фахівців із соціальної роботи та соціальних робітників.
Згідно зі стандартами:
підтримане проживання забезпечує соціально-побутові умови для самостійного проживання, захист прав та інтересів особи та підтримку соціальним працівником;
соціально-психологічна реабілітація полягає у допомозі зменшення частоти або повної відмови від вживання наркотичних засобів; формуванні
позитивних ціннісних орієнтацій, мотивуванні до зміни поведінки, реабілітації та психологічній підтримці осіб із залежністю та членів їхніх сімей за підтримки мультидисциплінарних команд (медичний, соціальний, педагогічний персонал);
соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці полягає у регулярних зустрічах громадян, які не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, та соціального працівника на робочому місці для їх адаптації та пристосування до робочого місця.
Соціальні послуги надаються з урахуванням індивідуальних потреб особи з інвалідністю, що полягає у тому числі і у виборі способу організації допомоги ‒ отримувати послуги у відповідного надавача соціальних послуг чи від фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній чи непрофесійній основі.
Соціальні послуги надаються отримувачам:
за рахунок бюджетних коштів;
з установленням диференційованої плати залежно від доходу отримувача соціальних послуг;
за рахунок отримувача соціальних послуг або третіх осіб.
Додаткова інформація про практики надання асистивної допомоги особам з інтелектуальними і психічними порушеннями:
Досвід Федеративної Республіки Німеччина
Досвід Сполучених Штатів Америки
Теги: